Enkele post bekijken
  #4  
Oud 23rd April 2008, 13:01
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
nultolerantie

Ik ben het eens met Ellen, deze regel moet niet alleen van toepassing zijn voor jongeren. Ook al kunnen we de cijfers over verkeersongevallen met jongeren niet zomaar naast ons neerleggen.

Het probleem is volgens mij dat niemand weet hoeveel je juist mag drinken voordat je aan die 0,5 promille zit. Er wordt algemeen aangenomen dat je 2 pintjes mag drinken, maar op hoeveel tijd is dit dan? Hier bestaat veel onduidelijkheid over. Daarom zou het volgens mij handig zijn als er op plaatsen waar veel gedronken wordt een automaat staat waar je de promille in je bloed kan meten. Als je dan naar huis wil rijden met de auto en je wil weten of je niet teveel gedronken hebt, kan je eerst blazen voor de zekerheid. Wanneer dan blijkt dat je inderdaad teveel gedronken hebt kan je beslissen om iemand anders te laten rijden of om te wachten tot de waarde in je bloed gedaald zijn. Op zich zou ik dit zeker een goed idee vinden, maar ik vrees dat het echt wel onhaalbaar is. Ik heb onlangs ook vernomen dat er al auto's bestaan waarbij je eerst ergens in moet blazen voordat het stuurslot ontgrendeld wordt. Op deze manier zou je dus niet kunnen vertrekken met de auto als je teveel gedronken hebt.

Volgens mij is het best om een nultolerantie hanteren. Dan is er geen twijfel mogelijk, dan mag je geen alcohol drinken als je met de auto rijd. Zo vermijd je in ieder geval situaties waarbij de overtreder denkt dat hij nog onder de grens van de 0,5 promille zit. Ook zijn er volgens mij meer controles nodig en vooral strengere straffen. Als je nu teveel gedronken hebt en toch achter het stuur kruipt krijg je wel een geldboete, maar je bent vaak 'slechts' 2 weken je rijbewijs kwijt. Als ze de pakkans groter maken en de straffen strenger maken, dan denk ik dat het aantal ongevallen veroorzaakt door een dronken chauffeur zou verminderen. In vele landen bestaat deze nultolerantie al en ik vind echt dat ze dit in België ook beter kunnen invoeren.
Met citaat antwoorden