Enkele post bekijken
Oud 23rd April 2008, 12:53
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan

Ik vind dit een meer dan belangrijk thema. Onze maatschappij van vandaag zit vol van de enerzijds verslavende, anderzijds aanstekelijke en gevaarlijke games. Al het computergedoe tegenwoordig is volgens mij echt niet goed voor kinderen. Vroeger als ik klein was gingen wij elke woensdagnamiddag ravotten in het bos en crossen met ons fietske. Als ik nu zie heeft iedereen een gameconsole in huis en zitte de kinderen daar toch bijna elke dag achter. En ik heb daar op zich niks op tegen, maar kinderen hebben zoiets niet in de hand. Als die beginnen aan zo'n spel beseffen die niet meer wat er voor de rest nog te doen valt in en rond huis. Zo'n spelletjes slorpen alle aandacht op en vragen altijd maar om verder mee te doen want de volgende spannende ronde wacht. Hoe sneller het spel uit is, hoe sneller aan een nieuw spel kan begonnen worden natuurlijk.
Wat de spelletjes zelf betreft denk ik dus echt dat deze invloed hebben op kinderen. Zeker vechtspellen en schietspellen mogen wat mij betreft verboden worden onder een bepaalde leeftijd. Nu ja wat kan doen als de ouders dit soort games kopen en spelen voor de neus van hun kinderen...
Nu zijn er welliswaar in mijn ogen een aantal betere spelletjes te koop op de markt. Laat ik ze " familliegames" noemen. Het gaat over de spelletjes van Nintendo Wii bijvoorbeeld. Deze moeten niet meer als vroeger met een kastje gespeeld worden naar je moet echt rechtstaan en de bewegingen zelf uitvoeren. Bijvoorbeeld een digitale match tennis kan je zo al spelen. Ook andere games als bijvoorbeeld het Quiz-spel Buzz voor de hele famillie vind ik al heel wat beter dan de spelletjes die je op je ééntje kan spelen. Deze zijn ten minste nog sociaal.
Tot slot wil ik nog maar even zeggen dat ik dus zeker geen voorstander ben van deze spelletjes, zeker niet voor kinderen onder de 16 jaar. Dan heb je nog niet het verstand om tijdig een halt te kunnen roepen aan dit soort dingen en ligt een verslaving voor de hand...
Met citaat antwoorden