18th April 2008, 08:53
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
|
|
schoolboeken bevestigen clichés
Ondanks alle goede bedoelingen bevestigen schoolboeken nog heel vaak de bestaande stereotypen. Leerlingen die 'anders zijn' krijgen daardoor nog meer het gevoel dat ze afwijken van de norm.
Handboeken
Wanneer leerlingen op school over het gezin leren, krijgen ze als voorbeeld meestal een vader en moeder met een of twee kinderen. Wanneer ze over het Zuiden leren, gaat het meestal om arme mensen in hutjes. Dat blijkt uit een screening door het steunpunt Diversiteit en Leren (Universiteit Gent) van twaalf recente handboeken die in het lager en secundair onderwijs vaak worden gebruikt.
Stereotypering
Voor kinderen in een nieuw samengesteld of holebi-gezin is dat een signaal dat zij niet normaal zijn, zo concludeert het steunpunt. En de stereotypering gaat nog een stap verder, maar dan op een sluipende manier. Zo worden bijvoorbeeld in het taalhandboek Taalsignaal bijna uitsluitend Vlaamse namen gebruikt, tot er een verhaal wordt verteld over een lastige leerling; die heet Hassan.
Religieus symbool
Een voorbeeld van een heel andere orde is een tekst over fundamentalisme in Uitkijk. Als illustratie daarbij wordt een krantenartikel afgedrukt over het hoofddoekenverbod in Frankrijk. "Daarmee wordt onbedoeld of onbewust een religieus symbool als problematisch bestempeld." (belga/tdb)
bron: www.hln.be
|