Enkele post bekijken
  #3  
Oud 16th April 2008, 13:38
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Nog nooit vonden zo veel schoolverlaters werk binnen het jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie 'Schoolverlaters' van de VDAB.

De VDAB volgde jongeren op die in 2006 de schoolbanken verlieten. Het viel de onderzoekers op dat nooit eerder zo weinig jongeren (8.515) na een jaar nog als werkzoekende zijn ingeschreven bij de VDAB. Ook het aantal jongeren dat na een jaar nog geen enkele werkervaring opdeed ligt historisch laag.

Begeleiding
Het goede resultaat is zonder enige twijfel grotendeels te danken aan de goede economische conjunctuur tijdens de onderzochte periode. De VDAB schrijft het ook toe aan de meer persoonlijke begeleiding van jonge werkzoekenden.

Knelpunten
Minister van Werk Frank Vandenbroucke is blij met deze goede resultaten, maar wijst tegelijk op een aantal blijvende knelpunten. Ondanks de uitstekende cijfers blijven 2.333 jongeren na een jaar nog altijd zonder werk of werkervaring. Bovendien haken laaggeschoolden vaak te snel af, terwijl het hoger onderwijs dé manier blijkt om na de schooltijd aan een job te geraken.

bron: www.gva.be

Deze cijfers zijn cijfers van het jaar 2006. Dat ligt ondertussen alweer een tijdje achter ons. Ik vraag me af hoe de cijfers nu liggen. Want een van de grote redenen van deze goede cijfers was een goede economische conjunctuur in die periode. Nu horen we helaas andere kolkken luiden. De economische conjunctuur is er niet op verbeterd. Dus vraag ik me af wat er met de cijfers van de werkende schoolverlaters is gebeurd? Het is bijna niet mogelijk om deze cijfers sneller in kaart te brengen. Maar toch vind ik het steeds jammer dat zulke cijfers pas zoveel later bekend geraken.
Met citaat antwoorden