Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Als je iets nodig hebt om video mee te bewerken, dan hangt het ervan af in welk formaat die bestanden zijn. Je gaat blijkbaar uit van DVD's dus zal je eerst en vooral al die VOB's moeten rippen en omzetten naar het MPEG formaat of DivX/XviD in een AVI-container. Voor MPEG's gebruik je misschien best TMPGEnc, voor AVI's VirtualDub of NanDub.
|
Hmmm, hier heb ik mezelf misschien verkeerd uitgedrukt.
Eerst en vooral moet je die VOB's rippen van je DVD naar je HD. Met iets zoals 'DVD Ripper' of 'Vob Ripper' moet dat normaal lukken... vroeger met oude dvd-spelers duurde dat maar een paar minuten.
Om die VOB's (= de databestanden van een DVD) om te zetten naar bruikbare MPEG of AVI-bestanden, heb je een hele resem software nodig. Er bestaan misschien wel programma's die die omzetting rechtstreeks doen maar ik betwijfel of die te vertrouwen zijn. Nu ja, je gaat sowieso met obscure programma's moeten werken aangezien met DVD's normaal niet mag geknoeid worden.
Ik meen mij echter te herinneren dat er vroeger software bestond die zulke VOB's rechtstreeks kon knippen en opslaan. Dat zal misschien nog een betere manier zijn gezien je over een DVD-brander beschikt en zodus ook deze VOB's op DVD kan zetten waarna je ze kan afspelen in een DVD-speler.
Als je Googlet of 'DVD Cutter' of 'Vob Cutter', dan kan je misschien wel iets vinden. Misschien dat dit al helpt:
http://www.jummpa.com/document/dcm6.htm
Als je toch voor omzetting naar MPEG of AVI kiest, dan kan je één van voorgenoemde programma's gebruiken. Dan zijn die bestanden vanzelfsprekend wel kleiner (110 minuten MPEG4-geëncodeerd beeld is normaal 700MB, MPEG2 (sneller) is normaal zo'n 30% groter) en dan kan je die op een CD'tje zetten maar dat heeft in jouw geval niet veel nut denk ik.