Enkele post bekijken
  #2  
Oud 14th April 2008, 11:44
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Premie om te werken in een andere regio.

"Premie om te werken in een andere regio''.

Minister van Werk Joëlle Milquet (CDH) wil werklozen een premie geven als ze bereid zijn om te gaan werken in een regio waar veel vacatures zijn. Woensdag stelt Milquet haar beleidsplan voor in de Kamer.

Milquet weet dat het creëren van 200.000 nieuwe banen een erg moeilijke opdracht wordt. Maar het blijft wel haar ambitie om de gemiddelde Europese activiteitsgraad te halen. Dat betekent dat ze 65 procent van de actieve bevolking aan het werk moet krijgen, tegen 61 procent nu

De minister wil daarom volop inzetten op de activering van werklozen. Vooral de werkloosheid onder de Waalse en Brusselse jongeren wil ze aanpakken.

Een maandelijkse premie van 75 euro netto voor werklozen die in een andere regio willen gaan werken, zou daarbij kunnen helpen. De werkloze moet dan wel in een streek met hoge werkloosheid wonen en gaan werken in een regio waar wel veel werk is.

De maatregel is al een tijd geleden voorgesteld door de sociale partners en moet nog de goedkeuring krijgen van de raad van bestuur van de RVA, want die dienst moet betalen. Maar de minister is er in elk geval voor gewonnen.

Milquet wil ook meer geld investeren in opleidingen. Ze wil ook het systeem van de dienstencheques uitbreiden naar kinderopvang buiten de gewone uren en naar sommige klussen in de tuin.

Bron: http://www.deredactie.be, 14/04/2008
Reactie:
Ik vind dit een heel goede oplossing om het aantal Brusselse en Waalse werklozen te doen dalen. Daarnaast denk ik dat de premie een heel goede motivatie kan zijn voor de werklozen, die het sowiezo al niet breed hebben. Maar is een maandelijkse premie van 75 euro wel genoeg? Reken de onkosten van de werknemer eens, als je bijvoorbeeld elke dag van Wallonië naar Antwerpen moet rijden. Ik denk dat je dan met 75 euro per maand aan benzine niet gaat toekomen.
Met citaat antwoorden