Wel commentaar
Wel commentaar
'De Aguirre weigerde gisteren commentaar te geven,' lees ik in De Standaard van vrijdag. Sorry collega's, de Aguirre heeft wel commentaar gegeven, niet op de inhoud van jullie bericht, maar op jullie manier van werken. Dat Johan Van de Lanotte me in maart 2007 gebeld heeft, zal ik niet ontkennen. Jullie wisten dat blijkbaar ook. Niet van mij, want ik heb hierover geen telefoontje van jullie gehad voor donderdag en de mensen aan wie ik het wel verteld had, kan je op twee vingers tellen.
Hoe jullie aan die informatie zijn geraakt en menen te weten wat ik geantwoord heb aan Van de Lanotte, is mij een raadsel. Trouwens, mijn woorden kloppen niet, die van Van de Lanotte evenmin. Slecht geheugen door de chemo? Kan best zijn. Daarom schreef ik in die periode een en ander op in zo'n zwart Moleskine-boekje. Daar staan andere dingen in dan wat ik in het boek en de krant lees. Er mocht dan niet veel haar op mijn hoofd staan, er zat op dat moment nog genoeg politiek verstand onder mijn schedel om een uitspraak als 'daar moet je geen verstand van hebben' te noteren, als ik die tenminste gehoord zou hebben. En behoorlijk van mijn melk? Daar is meer voor nodig dan een telefoon van Van de Lanotte.
Dat een collega van De Standaard me donderdag wel - of zal ik zeggen eindelijk - belde 'met nog wat vraagjes over het aanzoek van Van de Lanotte', vind ik ronduit grof. 'Ja maar, het is ons uit verschillende hoeken bevestigd', zei de collega aan de telefoon. Kan goed zijn, maar dit gaat over een telefoongesprek tussen twee mensen. Check and double check zou voor mij betekenen dat je zowel de ene als de andere hierover belt. Dat is mijn idee van goeie journalistiek, maar ik heb begrepen dat het tegenwoordig belangrijker is om een bericht als eerste te brengen dan om een bericht correct te brengen. Dus zetten we 't eerst in een boek, dan op de voorpagina van de krant om het boek te promoten en als we nog even tijd hebben, bellen we wel eens om te zien of het klopt. Ooit al eens nagedacht over de gevolgen van wat jullie schrijven ?
Als jullie wat eerder gebeld hadden, had ik jullie ook kunnen vertellen dat de partij van Van de Lanotte niet de enige was die me gevraagd heeft. Maar laat het me voor eens en altijd duidelijk stellen: ik wil niet in de politiek. Ik voel me prima in de journalistiek, tenminste in de journalistiek zoals ik die probeer te beoefenen, met hoor en wederhoor.
Phara de Aguirre is VRT-journaliste
DS, 12-04-2008