Enkele post bekijken
Oud 9th April 2008, 14:39
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan

Maastrischt wil één coffeeshop bij de grens

Maastricht wil één coffeeshop bij grens

BRUSSEL - Er komt bij wijze van proefproject één coffeeshop in de Nederlandse grensgemeente Eisden. Gerd Leers, de burgemeester van Maastricht, denkt dat zo'n geïsoleerde coffeeshop leidt tot een afname van de drugsgebonden criminaliteit.

Op een debatavond in Lanaken zei Leers dat hij met het project het conflict over de coffeeshops ontmijnd worden. 'Slaagt het project niet, dan stoppen we meteen met dit voorstel', zegt Leers.

De reacties van de Belgische burgemeesters zijn niet onverdeeld positief. Burgemeester Huub Broers van het nabijgelegen Voeren vreest alleen maar meer problemen. 'We hebben nu al overlast dus ik veronderstel dat de overlast nog gaat vergroten', zei Broers vanmorgen op Radio 1. 'Daar kan je moeilijk mee akkoord gaan.' De Lanakense burgemeester Guido Willen is volgens Het Belang van Limburg het plan wel genegen.

Volgens de Maastrichtse burgemeester Leers zou Nederland, als het plan wordt aanvaard, bereid zijn te investeren in extra grenscontroles.

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open VLD) spreekt van 'een opening'. Hij merkt wel op dat er toch een verkooppunt van drugs dicht bij de grens met ons land wordt geïnstalleerd.

bron: standaard

Commentaar:

Ik vind dit een zeer goed initiatief maar heb wel sterke bedenkingen bij het gegeven dat men dit wil proberen met één coffeeshop. Als iedereen dan naar daar gaat gaan lijkt het mij voor de hand liggend dat het daar een overompeling gaat worden. Hiervan is dan volgens mij weer het gevolg dat de mensen daar niet meer naartoe willen en dus terug gaan grijpen naar hun voorgaande coffeeshops die nog steeds op dezelfde plaats liggen en dus waarschijnlijk voor overlast gaan zorgen.
Wat de controles betreft denk ik dat men deze wel mag opdrijven. Zeker bij één of ander proefproject moet je toch ook kunnen zien of het wel degelijk effect heeft. Ze hebben het natuurlijk ooit zelf toegelaten, misschien hadden ze dat niet mogen doen, nu moeten ze maar zien dat ze de gevolgen kunnen oplossen.
Een coffeeshop eiland is misschien een betere oplossing. Maarja wie weet wat krijg je dan weeral te zien.
Met citaat antwoorden