Enkele post bekijken
  #4  
Oud 9th April 2008, 02:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wie maakt diesel duur?

Wie maakt diesel duur?


BRUSSEL - De jacht naar de schuldige van de dure diesel is open. Maar er worden wel bokken geschoten.



In een kettingbrief die momenteel de ronde doet en daarbij geregeld in de elektronische postbussen van mediaredacties terechtkomt, wordt een dergelijke bok geschoten.

De teneur is dat er geen verschil is tussen de kostprijs van een vat ruwe olie in 2000 en de prijs in 2008. In dollar is de olieprijs wel sterk gestegen, maar door de ontwaarding van de dollar tegenover de euro ligt de prijs van een vat in de Europese eenheidmunt vandaag niet hoger dan in 2000.

De grote vraag is dan wie vandaag de winst opstrijkt wanneer de dieselprijs van 2000 —0,82 euro per liter— vergeleken wordt met de dieselprijs vandaag. Die schommelt rond 1,25 euro per liter.

De dieselprijs uit 2000 die in de kettingbrief naar voren wordt geschoven, ligt overigens al wat aan de hoge kant. Dat jaar waren er wel belangrijke prijsschommelingen en werd zelf eventjes 0,94 euro gehaald, maar de gemiddelde prijs schommelde rond 0,75 euro.

Maar de opsteller(s) en de verspreider(s) van de kettingbrief gaan wat al te gemakkelijk over het prijspeil van een vat ruwe olie in 2000. Er wordt uitgegaan van 60 dollar per vat. Daarbij wordt zwaar met dubbel krijt geschreven. De gemiddelde prijs voor een vat ruwe olie in dat jaar bedroeg 30 dollar per vat. En dat was zowel het geval voor de Amerikaanse olieprijs als voor de Noordzeeolie (Brent).

Rekening gehouden met de verhouding tussen de euro en de dollar kwam die 30 dollar overeen met 33 euro, en niet 72 euro zoals in de kettingbrief wordt beweerd.

Wanneer de vergelijking met vandaag wordt gemaakt, waarbij een vat ruwe olie 110 dollar of 70 euro kost, mogen we eigenlijk blij zijn dat de dieselprijs tussen 2000 en 2008 slechts gestegen is van 0,75 naar 1,25 euro. Want als de dieselprijs enkel bepaald werd door de olieprijs, was er sprake geweest van een verdubbeling van de prijs aan de pomp.

De beperktere prijsstijging is te wijten aan de overheid. Die heft wel zware accijnzen, maar die bedragen stijgen niet mee met de olieprijs.


Blog DS, 09-04-2008 (pse)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden