Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th April 2008, 03:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Dieselbeleid overheid moet anders

Dieselbeleid overheid moet anders


ZWIJNDRECHT - Het record aan dieselwagens op onze wegen wordt problematisch voor het milieu én voor de gezondheid. Het fiscaal stimuleren van diesel moet stoppen, vindt de VAB, die het aantal dieselwagens drastisch naar beneden wil halen.



De Vlaamse automobilistenbond VAB lanceert vandaag, op de Werelddag van de Gezondheid, een groot dieseldebat. Dat is geen toeval, want diesel schept door zijn vervuilende karakter een aanzienlijk gezondheidsprobleem. De twee boosdoeners zijn het fijn stof en de stikstofoxiden (NOx) in de uitstoot. Dat fijn stof een probleem is mochten we afgelopen winter ondervinden toen het smogalarm afging.

Diesel scoort door zijn lager verbruik dan weer beter op vlak van koolstofdioxide (CO2), een broeikasgas dat we naar beneden willen in de strijd tegen de opwarming van het klimaat, maar CO2 is niet schadelijk voor de gezondheid.

België is het dieselland bij uitstek. Van de nieuw verkochte wagens hadden er vorig jaar bijna acht op de tien een dieselmotor. Van het totale personenwagenpark (5 miljoen voertuigen) is al meer dan de helft (54,3 procent) een diesel. Dat is een unicum in de wereld.

Voor de VAB is het geen wonder dat vele consumenten voor diesel kiezen. Deze brandstof wordt fiscaal gestimuleerd. Er is een CO2-aankoopkorting en aan de pomp maakt het accijnsverschil een keuze voor diesel aantrekkelijk, zelfs al zijn dieselwagen in de aankoop duurder. Andere belastingen verschillen amper van benzinewagens.

'Dus kiezen veel mensen voor diesel zelfs als hun rijgedrag daar helemaal niet mee spoort,' zegt Maarten Matienko van de VAB. 'Ze doen korte ritten en halen geen 10.000 km per jaar. In dat geval rendeert een dieselmotor niet. Meer nog, hij slijt sneller, vergt meer onderhoud en een eventuele roetfilter presteert niet optimaal. Hij wordt dus ook vervuilender. Wij schatten dat een op de vier gebruikers onterecht voor diesel kiest.'

Dit overwicht dreigt op termijn de milieuproblemen te vergroten. En er komt een dag dat de overheid de dieselmotoren zal moeten aanpakken om bijvoorbeeld het fijn-stofprobleem de baas te kunnen. 'Het is hypocriet eerst een brandstof te promoten als die later onvermijdelijk zwaarder zal worden belast', vindt Matienko.

De VAB bracht drie experts rond de tafel en puurde uit de gesprekken acht stellingen die de bond aan het brede automobilistenpubliek voorlegt. Centraal daarin staat dat het aantal dieselwagens teruggedrongen zou moeten worden, onder meer door schonere wagens fiscaal meer te steunen en de benzineprijs gelijk te trekken. De CO2-korting zou afgeschaft moeten worden voor de kleine dieselwagens zonder roetfilter, het beste instrument tegen fijn stof.


Blog DS, 07-04-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden