Citaat:
Orgineel gepost door judithgielens
net omdat er minder sociaal contact is.
|
Dat durf ik af te strijden. Ten eerste al omdat het sociaal contact tussen je kotgenoten daarmee niet verdwijnt of kleiner wordt, of je nu iets vraagt via Internet of IRL, dat heeft geen gevolgen op je sociale relatie met iemand.
Het is pas erg als je, zoals dat met alles is trouwens, overdrijft in wat je doet. Als je je opsluit en inderdaad dagen (!) achter je computer doorbrengt, dan zullen je sociale relaties daar wel onder lijden, maar gewoon een paar uurtjes per dag computeren? Dat verslechtert je sociale contacten toch niet. Ik durf zelfs meer zeggen, ik heb persoonlijk enkele mensen door te chatten net _beter_ leren kennen, veel beter.
En inderdaad, veel van de jonge pubers die ik ken brengen aardig wat tijd door met spelletjes en dergelijke, maar als je die gasten dan hoort praten, dan weet je waarover zij zoal spreken: inderdaad, spelletjes. Voor hen is dat gewoon een vorm van ontspanning, iets waarover ze na het spelen zelf nog uuuuuuren over kunnen doortateren, zoals dat in onze tijd was met 'Full House' en 'Step By Step'.
Wat ik ook nog wil zeggen is het volgende: stel nu bijvoorbeeld dat 13-jarigen inderdaad 5u per dag achter hun computerscherm doorbrengen... dan kan je natuurlijk zeggen hoe slecht dat wel moet zijn voor hun relaties. Maar wat is dan het alternatief? Denk die computer weg en waar bevinden die mannen zich dan? Achter hun TV... net alsof dat wel bevorderend is. Geef me dan maar de computer waarbij je op z'n minst toch nog de mogelijkheid hebt om met je vrienden te praten.
Ik kan het trouwens wel begrijpen dat oudere mensen nostalgisch terugkijken op 'hun' vroeger. Maar dat is nu eenmaal voltooid verleden tijd... hoe jammer dat ook is. Ik heb al dikwijls gehoord dat vroeger de mensen elke avond gezellig bij elkaar buiten zaten te kaarten, maar die tijden hebben jij en ik nooit meegemaakt.
Het kan misschien wel een idee zijn voor de volgende actualiteit-meeting. Een namiddagje wiezen :-) ... maar laat me dan al direct volgende waarschuwing geven: breng voldoende geld mee want ik win toch. ;-)
Trouwens, om een concreet bewijs mee te geven van dat sociaal-bevorderende... het feit alleen al dat ik hier nu met u in 'gesprek' ben, zij het dan in digitale vorm, is een voorbeeld op zich. Want ware het niet zonder onze computers en natuurlijk ons aller Barst's forum, dan hadden wij mekaar nooit gekend en zouden we bijgevolg ook nooit eens een babbeltje geslaan hebben.