3rd April 2008, 15:38
|
Registered User
|
|
|
|
Jaarlijks 250 extra flitspalen langs Vlaamse wegen
Jaarlijks komen er 250 flitspalen bij langs de Vlaamse wegen. Momenteel ligt het totaal op ongeveer 1.500 flitspalen. Die werden geplaatst in de periode 2002-2007. Dat zegt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Ook voor 2008 en 2009 voorziet de Vlaamse overheid volgens Crevits een pak nieuwe installaties. Zo komen er per jaar 56 snelheidscamera’s bij langs gewestwegen, autosnelwegen en ringwegen. Daarnaast komen er per jaar ook 25 roodlichtcamera-opstellingen aan verkeerslichten. Bij die opstellingen worden doorgaans twee tot vier palen geplaatst, afhankelijk van de grootte van het kruispunt.
Trajectcontrole
Daarnaast is het ook de bedoeling om opstellingen voor trajectcontrole uit te testen. Daarbij worden twee camera’s op een bepaalde afstand van elkaar geplaatst om de snelheid over een bepaald traject te controleren. De toestellen registreren op welk tijdstip een wagen voorbij de twee punten rijdt en berekenen zo de gemiddelde snelheid.
Uit de cijfers van minister Crevits blijkt ook dat de Vlaamse gemeenten in totaal 129 aanvragen voor de plaatsing van onbemande camera’s hebben ingediend in de periode 2003 tot en met 2007. Volgens Crevits werden alle bekende aanvragen begin 2008 besproken binnen de Provinciale Commissie voor de Verkeersveiligheid.
Crevits maakte de cijfers bekend na een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Verfaillie (CD&V).
JNS
Mijn mening:
Ik vind het goed dat er meer flitspalen komen. Alleen zo gaan de mensen zich houden aan de verkeerssnelheid. Er zijn heel veel mensen die vaak te snel rijden en hierdoor ongelukken veroorzaken. Als er meer flitspalen komen gaan de mensen volgens mij meer letten op de snelheid die ze rijden. Hierdoor wordt het toch een beetje veiliger in het verkeer.
Bron: De standaard, 3 april 2008
|