Ik mag toch wel vakantie nemen!
Ik mag toch wel vakantie nemen!
Het gerecht blijkt twee weken stil te liggen in de paasvakantie. Officieel mag het alleen in juli en augustus sluiten; en dat wordt al lang zwaar betwist.
De advocaten klagen dit aan. In naam van hun cliënten natuurlijk. Een cruciale openbare dienst als het gerecht mag geen twee maanden per jaar stilliggen, laat staan ook nog eens twee weken rond Kerstmis, twee weken rond Pasen en ook nog eens een week in de lente en nog een in de herfst, voeren ze aan. Zeker niet als de rechters zich intussen verschuilen achter 'te weinig personeel' als hen de gerechtelijke achterstand wordt aangewreven. Het is een schande, zeggen de advocaten. En de meeste burgers volgen hen daarin.
Het is helemaal geen schande, zo verdedigt de rechtelijke wereld zich. Ten eerste werkt het gerecht wel, zij het op verminderde kracht. En als we op verminderde kracht werken, is dat vooral omdat de advocaten niet willen komen in vakantieperiodes.
Dit dispuut maakt deel uit van een ruimer maatschappelijk fenomeen. Ik mag toch wel vakantie nemen! Ik heb dit nodig! Maar intussen wil iedereen wel dat de dienstverlening die anderen verzorgen, permanent beschikbaar is. De winkels moeten wel open zijn. En de post ook. En het ziekenhuis en de politie, die mogen toch niet op halve kracht draaien!
Almaar meer mensen nemen almaar meer vakantie, maar het zijn altijd weer dezelfde groepen die de pineut zijn en toch paraat moeten staan: het winkelpersoneel, de veiligheids- en gezondheidsdiensten, het horecapersoneel, de mediamensen, de bus- en taxichauffeurs, de treinbestuurders.
Dit zal eeuwig en altijd maatschappelijke spanningen opleveren, en almaar meer naarmate het arbeidsethos daalt. Iedereen zal wel altijd vinden dat de ander bevoorrecht is en hijzelf benadeeld.
Maar enkele groepen in de samenleving, en vooral het 'openbare deel' ervan, moeten het voorbeeld geven.
De politici bijvoorbeeld. Waarom ligt het parlement, nu er eindelijk een regering is, twee weken stil?
De magistratuur hoort daar ook bij. Het is overigens perfect mogelijk de rechtbanken de meeste dagen van vakantieperiodes te laten doorwerken en toch de individuele magistraten een normaal aantal dagen vakantie te laten nemen, gespreid over het jaar. Dat is enkel een kwestie van goed management, maar daaraan ontbreekt het in het gerecht nog vaak.
Eerlijk gezegd zou er in normale omstandigheden ook niet zoveel kritiek zijn als het gerecht toch sluitingsdagen of -periodes zou kennen. Maar zolang de gerechtelijke achterstand blijft wat hij is - en hij stijgt zelfs nog, behalve in Antwerpen - zal daarop zware kritiek komen. En terecht.
Zolang het gerecht niet goed werkt, zal het zware kritiek krijgen als het enkele dagen of weken niet werkt.
DS, 03-04-2008 (Guy Tegenbos)