Britse onderzoekers van de universiteit van Newcastle zijn erin geslaagd hybride embryo's te maken door genetisch materiaal van menselijke huidcellen te injecteren in eicellen van koeien. Na drie dagen zijn de hybride embryo's vernietigd. De katholieke kerk en organisaties voor de bescherming van ongeboren kinderen eisen een verbod op dergelijke onderzoeken.
Het onderzoeksteam onder leiding van Lyle Armstrong wilde met dit onderzoek nagaan of de stamcellen van een dergelijk embryo gebruikt zouden kunnen worden voor de behandeling van ernstige ziektes. Dierlijke eicellen zijn, in tegenstelling tot menselijke eicellen, onbeperkt ter beschikking, verduidelijkt John Burn, leider van het Institute for Human Genetics van de universiteit van Newcastle.
Discussie
Het experiment wakkert de discussie over een nieuwe wet inzake stamcelonderzoek nog meer aan. Voor het onderzoek werd immers een uitzondering gemaakt op het verbod op kweken met hybride embryo's.
De regering heeft een wetsvoorstel klaar om het kweken van hybride embryo's of chimaeren voor wetenschappelijk onderzoek toe te laten en te reguleren.
Het parlement buigt zich ten vroegste in mei over dit voorstel. Toch is niet iedereen te vinden voor het voorstel. Volgens de kardinaal van de Schotse katholieke kerk, Keith O'Brien, zijn de experimenten "een monsterlijke aanval op de mensenrechten, op de menselijke waarden en het menselijke leven". De Britse organisatie voor de bescherming van ongeboren kinderen noemde de creatie van een hybride embryo een "ramp".
Professor Burn daarentegen verdedigt zijn onderzoek en verzekert dat er geen sprake kan zijn van "monsters". Wie zich in de problematiek verdiept, zal snel inzien dat dit geen nieuw ethisch probleem met zich meebrengt, klinkt het. Hij benadrukt ook dat de hybride embryo's enkel voor onderzoeksdoeleinden gebruikt worden. De hybride embryo's die de wetenschappers gemaakt hebben, bestonden grotendeels uit menselijk genetisch materiaal en slechts voor 0,1 procent uit dierlijk materiaal.
De Human Fertilisation and Embryology Authority, de bevoegde overheidsinstantie, bepaalde bovendien dat deze embryo's ten laatste na 14 dagen vernietigd moesten worden, zodat ze niet groter worden dan een speldenkop.
De onderzoekers vernietigden de chimaera-embryo's na drie dagen maar willen nu proberen of ze deze embryo's ook zes dagen in leven kunnen houden.
Als dat lukt, zouden volgens de wetenschappers ook hybride embryo's gemaakt kunnen worden met eicellen van konijnen, geiten of andere dieren.
Stamcelonderzoekers van het Londense King's College willen een gelijkaardig experiment uitvoeren. Ook zij hebben hiervoor toestemming gekregen van de bevoegde instanties.
In 1998 slaagden Amerikaanse wetenschappers er al in menselijke huidcellen te laten samensmelten met eicellen van koeien en uit dit embryo stamcellen te winnen. Zuid-Koreaanse onderzoekers hebben dat experiment in 2002 nog eens overgedaan. Chinese wetenschappers publiceerden in 2003 een artikel in Cell Research over het kweken van embryo's uit eicellen van konijnen met menselijk genetisch materiaal.
bron:
www.gva.be
Ik weet toch niet zo goed wat ik van dit artikel moet denken. Natuurlijk is wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe medische technieken nodig. Ik denk dat iedereen blij zou zijn als men iets vindt om een ernstige ziekte beter onder controle te krijgen. Maar of men daarvoor embryo's moet maken van dieren en mensen, dat weet ik niet zo goed. Waarschijnlijk zal er zeker een medische verantwoording zijn voor dit project, maar of dit dan ook aanvaard moet worden weet ik toch niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat we wetenschappelijk onderzoek moeten ondersteunen. Maar waar ligt de grens? Zou jij graag (gedeeltelijk) dierlijke organen of cellen krijgen ingeplant? Ik weet het echt niet. Misschien denk je er wel anders over als je zo'n (gedeeltelijk) dierlijk orgaan of dierlijke cellen echt nodig hebt om te overleven. Maar op dit moment zou ik dat toch niet zien zitten.
Bovendien is er ook nog het aspect van het kweken en doden van de embryo's. Kan dat zomaar?