Enkele post bekijken
  #2  
Oud 2nd April 2008, 10:39
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
Ik kan me al inbeelden dat dit te wijten is aan de 'laksere' houding van fietsers. Bij verkeerslichten bestaat er nog een kans dat zij moeten stoppen voor een rood licht, dus zijn zij mogelijk alerter dan op rotondes waar ze gewoon mogen door rijden en dit ook doen zonder al te veel aandacht te besteden aan hun omgeving. Onlangs nog zag ik een fietser tegen de richting in rijden omdat dit veel korter is dan de rotonde helemaal rond te rijden. Voor automobilisten is dit even schrikken als er ineens, tegen alle verwachting in, van de andere kant een fiets komt opduiken.

Als fietser ga je toch juist extra opletten in gevarenzones als een rotonde of de dode hoek van een vrachtwagen... Een ongeluk is snel gebeurd en als het kan vermeden worden door bijvoorbeeld zelf meer rekening te houden met het mogelijke gevaar dan doe je dit toch. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle ongevallen door de fietsers zelf worden veroorzaakt, maar het lijkt me logisch dat defensief rijgedrag ook voor fietsers kan.
Met citaat antwoorden