In de reclame lacht men ons toe met een brede tandpastasmile waar we wel eens jaloers op worden. Wie wil er nu geen helderwitte tanden? Hoe ontstaan verkleuringen of vlekken op je tanden en wat kan je eraan doen? Wij zochten het even voor je uit.
Oorzaken van tandverkleuringen
De ene verkleuring is de andere niet. Als je je tanden terug witter wil krijgen, moet je er eerst achterkomen wat de oorzaak is. Je tandarts kan je daarbij helpen.
Dode tand - Als de pulpa of de tandholte gevuld met bloedvaten en zenuwvezels ontstoken is, kan ze afsterven. De tand zal dan verkleuren naar blauw of geel-grijs.
Ouderdom - Zowel een dunnere glazuurlaag die gemakkelijk barst als een dikkere laag tandbeen gaan gepaard met het verouderingsproces. Kleurstoffen kunnen bijgevolg makkelijker in de tand dringen.
Geneesmiddelen - Het antibioticum tetracycline veroorzaakt verkleuringen in het tandbeen, net zoals een teveel aan fluoride.
Roken - Roken veroorzaakt een gelig laagje op het glazuur. De tand zelf verkleurt echter niet.
Oplossingen voor tandverkleuringen
Als je vlekken of verkleuring van je tanden wil aanpakken, kan je op je eentje aan de slag met bleachingproducten voor thuisgebruik ondersteund met een speciale tandpasta. De hoeveelheid waterstofperoxide is hierin beperkt, zodat je niet kan overdoseren. Verder kan je natuurlijk bij de tandarts terecht voor verschillende behandelingen: bleachen, polijsten, slijpen...
Geslaagd of niet? Nadelen van bleaching
De meest gebruikte methode is bleaching, zowel thuis als bij de tandarts. Op een pijnloze manier bezorgt het je immers witte tanden. Sta wel eerst even stil bij deze aspecten van bleaching.
-Je kan het resultaat op voorhand niet voorspellen...
-Hou er rekening mee dat het resultaat niet blijvend is. Na een drietal jaar zal je de tandartsbehandeling waarschijnlijk moeten herhalen. Dit is weliswaar sterk persoonsgebonden. Je geniet het langst van je gebleekte tanden als je jong bent, niet rookt en geen koffie of thee drinkt.
-Het bleken maakt
glazuur en tandbeen poreuzer; kleurstoffen kunnen dus gemakkelijker doordringen.
-Gebleekte tanden zullen
uiteindelijk toch door ouderdom
verkleuren.
-Bleaching is een relatief recent fenomeen waardoor men onmogelijk kan zeggen wat de lange termijn gevolgen zijn van bleken, laat staan van langdurig of veelvuldig bleken.
Bron:
http://www.netonline.be/lifestyle/detail.asp?id=676
Vooral de nadelen van het bleachen vond ik interessant. Ik herinner me nog dat je op shop-tv gebitjes met bleekmiddel kon kopen, waarvan gegarandeerd werd dat het geen schade aan de tanden toebracht...onzin dus!
Mijn tandarts wil tanden bijvoorbeeld niet afbleken, omdat de glazuur hier dunner van wordt. Het schaadt dus meer dan dat het baat!