Doordat ik vorige keer vergeten was om mijn regels commentaar te typen doe ik het nu via een antwoord op mijn eigen post! Domme ik
Commentaar
Met het gebruik van computer, televisie, gamespelen, … en andere technologie moet op een gezonde manier omgesprongen worden. De uitdrukking ‘Trop is te veel’ is hier zeker van toepassing, maar dit geldt natuurlijk ook voor andere vormen van ontspanning.
Internetverslaving zoals ze in het artikel aanhalen is niet enkel een gezondheidsprobleem maar volgens mij ook een sociaal probleem, of het kan er in ieder geval toe leiden. Deze sociale problemen kunnen dan ook weer verder leiden tot gezondheidsproblemen.
De media heeft hierin zeker een negatief aandeel, vaak vinden kinderen en jongeren dat ze er maar bijhoren als ze ook over de nieuwe technische snufjes beschikken.
Ouders en opvoeders hebben hierin een belangrijke taak: ze zouden jongeren moeten helpen om op een gezonde manier met deze opkomende technologie om te gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met hun kinderen omtrent de duur dat ze internet raadplegen, spelletjes spelen, … maar in welke mate zijn de ouders zelf geen te grote gebruikers van dit medium waardoor ze te weinig aandacht en tijd hebben om hun kinderen hierin te begeleiden.
Het is een ziekte van de ‘moderne en westerse wereld’, mede door het feit dat hier dan ook massaal het internet geraadpleegd kan worden. Deze ‘ziekte’ belicht als het ware een negatieve kant van de welvaart, omdat deze luxe de oorzaak is van gezondheisproblemen.