27th March 2008, 18:09
|
jan
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Margot Van Den Broeck
Een voorbeeld:
“De crematoria in kamp Auschwitz-Birkenau hadden een maximale capaciteit van 5.000 personen per dag. Ze waren ongeveer anderhalf jaar in gebruik. Bereken het percentage van het efficiënte gebruik van crematoria als je weet dat er 1,3 miljoen slachtoffers waren.”
|
Origineel gevonden! Ik sluit mij aan bij wat Bart zei. Het is naar mijn gevoel een meerwaarde om zoiets te gebruiken in je les. Alleen heb ik serieuze bedenkingen bij het voorbeeld hierboven. Is dit werkelijk gebruikt in zijn les?
Ik vind het nogal sterk sarcastisch en het komt bij mij zelf over alsof het percies nog plezant was vroeger. Als ik daar lees het "efficiënte gebruik" en "maximale capaciteit". Zo laat je volgens mij niet echt merken dat het wel degelijk zéér erg was wat daar vroeger gebeurde. Je mag volgens mij dus zeker het thema en de cijfers gebruiken, maar een gepaste context is dan ook wel noodzakelijk. Zo zou ik eerder geneigd zijn te vermelden hoe sluw en slecht de Duitsers wel niet waren, bijvoorbeeld met het voorbeeld van het zwaartepunt. Ze zorgden er voor dat hun "dodenmachine" zo centraal mogelijk gelegen was, dat gaat er echt over!
Wat Ellen dus zei van het gevaarlijk zijn van wiskunde denk ik dat het er mee te maken heeft hoe je het aanpakt. En leerlingen gaan natuurlijk niet zomaar he zwaartepunt kunnen vinden van het toenmalige Duitse rijk, daar moet je als leerkracht natuurlijk wel de nodige ondersteuning bieden. Je moet zoiets uitwerken tot een volledige oefening dan denk ik.
Wat het geschiedkundige betreft ga ik de tip toch zeker onthouden. Zo wat geschiedenis kan de les wiskunde misschien wel wat aangenamer maken voor de doorsnee leerling. Wiskunde is immers in veel richtingen het "lievelingsvak."
|