Ik heb het toch iets lastiger met dit gegeven. Het is me niet helemaal duidelijk uit het artikel, maar gebruikt die man nu consequent WO II in zijn lessen wiskunde
? Dat lijkt me toch wat te ver gaan. Ik wil zeker nog aanvaarden dat hij WO II eens gebruikt, in één of twee toepassingen. Maar als hij dat altijd gebruikt ben ik absoluut tegen!
Vakoverschrijdend werken is goed, maar je moet ook niet overdrijven. En afwisseling is toch de boodschap? We vinden heus niet alleen in geschiedenis toepassingen van wiskunde! Een leerling die zich niet zo goed voelt bij deze problematiek, voor wie het allemaal te gruwelijk is, wat best zou kunnen, zal zich ook in de lessen wiskunde minder op zijn gemak voelen. Terwijl het in dit geval helemaal niets te maken heeft met een ‘wiskundig’ probleem.
Bart haalt aan dat het voorbeeld van het zwaartepunt een perfect voorbeeld is van hoe wiskunde in onze maatschappij gebruikt kan worden. Maar dan ben ik het niet mee eens. Puur theoretisch gezien is het inderdaad een mooi voorbeeld. Hoewel ik me wel afvraag of leerlingen het zwaartepunt van zo’n onregelmatige figuur als Europa kunnen vinden. Maar je moet ook eens verder dan de theorie kijken vind ik. Welke boodschap geef je hiermee aan leerlingen? Wiskunde kan gevaarlijk zijn?
Ik zeg zeker niet dat je wiskunde steeds heel mooi moet voorstellen, maar dit…
Ik vind dus dat zo’n vraagstuk (het eerste voorbeeld in het artikel) zeker moet kunnen. Maar ik vind het te vergaand om telkens opnieuw de tweede wereldoorlog in de lessen wiskunde te betrekken. Je mag ook best eens vrolijkere en recentere toepassingen van de wiskunde zoeken. Die zijn er zeker en vast!