Dood omzeilen is geen voorpaginanieuws
Onderstaand artikel gaat niet specifiek over euthanasie bij borelingen, maar de boodschap die erin zit, geldt evenzeer in de borelingencontext.
En ja, ik ben het volledig eens met wat Daneels hier zegt. Ik heb de voorbije weken met afgrijzen gezien hoe één of andere schepen open en bloot in de media zijn laatste dagen uit de doeken deed om dan te sterven als 'die held van de gazet'. Ja, je zal wel moedig zijn als je zo'n beslissing kan nemen, maar is het niet veel moediger om er hier op aarde het beste van te maken en je tijd uit te zitten?
Ik vind het jammer dat ik het moet zeggen, maar ik hoorde op de radio dat Hugo Claus gestorven was en dacht 'oei, dat is wel erg'. Toen hoorde ik hoe hij gestorven was en dacht 'Tja, moeten we daar dan zoveel portretjes en programma's over maken, als hij het zelf beslist heeft.'
Ik weet het, mijn mening is hier nogal hard verwoord en in bepaalde gevallen is er emotioneel gezien geen tegenstand mogelijk tegen euthanasie, maar ethisch zal ik het (zegt nooit nooit) nooit goedkeuren.
Kardinaal Daneels is een slimme mens...
------------------------------------------------------------------
Daneels: "Dood omzeilen geen voer voor voorpaginanieuws""Door zomaar uit het leven te stappen, antwoordt men niet op het probleem van lijden en dood. Men loopt er in een boog om heen en omzeilt het. Omzeilen is geen heldendaad, geen voer voor frontpaginanieuws."
Dat heeft kardinaal Godfried Danneels zaterdagavond gezegd in zijn homilie tijdens de paaswake in de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen. Hij verwijst daarmee naar de dood van België's bekendste schrijver, Hugo Claus.
"Onze samenleving weet blijkbaar geen weg meer met de dood en het lijden", zei Danneels. "Ze heeft naar eigen zeggen al vele zogenaamde taboes neergehaald. Maar ze heeft er ook een nieuw taboe bij gecreëerd, namelijk dat de dood geen zin kan hebben en dat alle lijden absurd moet zijn. Er is geen plaats meer in onze cultuur, noch voor de dood, noch voor het lijden."
"Waarom zou het onvermijdelijke lijden dat ons overkomt, niet door liefde vruchtbaar kunnen worden voor de hele wereld, Hem achterna?", vraagt Danneels zich af.
"Menselijke noblesse, en a fortiori heldhaftigheid, moet je elders zoeken. Bij de zo velen die medisch en menselijk hun lijdende medemensen begeleiden tot het einde. En bij hen die als de dag daar is, hun leven dankbaar teruggeven aan hun Schepper, waarvan ze weten dat Hij ook een barmhartige Vader is", besloot Daneels.
Bron: Gazet van Antwerpen, 23 maart 2008.