21st March 2008, 20:40
|
99% leerkracht
|
|
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
|
|
In principe kan je geen tegenstander zijn van deze flexibilisering van het hoger onderwijs. Ik zou het zelfs bestempelen als een soort van 'gelijkeonderwijskansenmaatregel'. Als ik denk aan leerlingen tso en bso die steeds meer worden aangemoedigd om verder te studeren dan is zo'n individueel traject absoluut een voordeel. Het geeft hen de kans om op hun eigen tempo en niveau toch de competenties te verwerven die nodig zijn om af te studeren. En dat ze daar dan misschien langer over doen dan anderen, dat is op zich geen probleem.
Aan de andere kant, ik zou absoluut niet graag administratief medewerker zijn of zo'n 'studieloopbaancoördinator'. Probeer maar eens een lessenrooster op te stellen. Het zal nooit voor iedereen goed zijn. En hoewel leerlingen al blij mogen zijn dat ze zo'n individueel traject kunnen volgen, toch zullen ze ontevreden zijn over hun lessenrooster. (Wat ook logisch is natuurlijk) Stel je voor dat je twee verschillende vakken hebt op dezelfde moment... Tja, uw traject kan nog een pak individueler worden als je dan niet in staat bent om zelfstandig alles te verwerken...
Ik vrees dan ook dat dit systeem administratief gezien binnenkort serieus wat tegenwind gaat krijgen. Zeker wanneer er zich een fout zal voordoen. Want nu je individueel bezig bent, is een fout natuurlijk snel gemaakt.
Ah ja en dan dat leerkrediet. Behoorlijk inventief toch wat ze allemaal uitvinden tegenwoordig. Doel? Mensen stmuleren om hun jaren niet te vergooien? (klopt dat?) Aan de andere kant door dat individueel traject... 'je kan wel eens een vakje missen eh', 'dan pak ik dat volgend jaar er wel bij'...
Nu ja in elk geval. In de contacten die ik heb gehad met 6de jaars, heb ik nog nooit vragen gehoord over dat leerkrediet. Ik vraag me af of de toekomstige studenten eigenlijk al wel weten wat dit systeem betekent.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|