18th March 2008, 21:32
|
|
wie licht je het best eerst in?
Druggebruik en -verslaving is een fenomeen dat je in alle lagen van de bevolking terugvindt. Jongeren beginnen vaker op steeds jongere leeftijd met drugs te experimenteren. Meer nog: polydruggebruik of het gelijktijdig gebruiken van verschillende soorten legale en illegale drugs komt steeds meer voor.
Jongeren zijn vaak door hun leeftijd en onder invloed van de groepsdruk niet altijd in staat om zich voldoende te weren tegen het experimenteren met verleidelijke producten. Bovendien zijn opgroeiende jongeren nieuwsgierig naar alles wat onbekend en verboden is. Een gevolg hiervan is dat ook steeds meer scholen te maken krijgen met druggebruik en de problemen daaraan verbonden.
Het toenemend drugprobleem vereist gepaste antwoorden. Daarbij is het belangrijk dat zowel de vraag naar als het aanbod van drugs tegelijkertijd worden aangepakt.
Daarom sluit ik mij volledig aan bij de mening van Laurianne:
Illegale drugs zijn echter nog steeds onbekend terrein voor ouders, leerkrachten, opvoeders, jeugdwerkers. Daarom vind ik het niet alleen belangrijk om leerlingen nog beter in te lichten over de mogelijke gevolgen van druggebruik, maar wordt het niet eens hoog tijd dat men ook de leerkrachten, ouders en jeugdwerkers nog beter inlicht over drugs?
Ik vind het eerst en vooral belangrijk dat leerkrachten en andere jongerenbegeleiders goed ingelicht worden over drugs, aangezien zij het dichtst bij de jongere zelf staan. Daarnaast is het goed (wat Laurianne reeds suggereerde) om leerlingen te confronteren met schokkende beelden, om hen stil te laten staan bij de mogelijke gevolgen en schade dat drugs kan aanrichten.
Het is zeker een onderwerp om eens wat langer bij stil te blijven staan…
|