17th March 2008, 18:22
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
|
|
Wat er in dit artikel staat zal wel juist zijn. Toch heb ik hier een aantal bedenkingen bij. Ik vind de titel bijvoorbeeld niet echt gepast. Want wat is succes? Als je het artikel leest gaat het over de slaagkansen in het hoger onderwijs. Ik vraag me dan af of je alleen succes hebt als je gaat verder studeren?
Er staat ook in dat de klastitularis in de meeste gevallen het juiste advies geeft. Toch vind ik dat leerlingen te weinig worden voorbereid op het hoger onderwijs. In de meeste gevallen zal het ook wel duidelijk zijn of iemand hoger onderwijs aankan of niet, maar wat met de leerlingen waarbij dit niet duidelijk is? Het is waarschijnlijk juist in deze gevallen dat het advies niet klopt. Er wordt volgens mij (veel) te weinig aandacht besteed aan de studiekeuze van leerlingen.
Ik herinner me nog goed dat ik in het zesde middelbaar zat en een studiekeuze moest maken. Er was niets dat er echt bovenuitsprong en ik vond het dus heel moeilijk om te kiezen. Op een gegeven moment vroeg ik of er iemand van het CLB nog uitleg zou komen geven of ons zou helpen. Het antwoord was dat dit niet zou gebeuren. Er werd mij verteld dat het CLB alleen werd ingeschakeld in TSO of BSO, maar dat ik er zelf altijd mocht langsgaan. Jammer genoeg heb ik dit niet gedaan en jammer genoeg denk ik dat ik niet de enige ben die een foute keuze heeft gemaakt. Er zullen zeker en vast nog leerlingen zijn die zelf niet het initiatief nemen om naar het CLB te gaan. Daarom is het volgens mij echt wel belangrijk dat er veel meer tijd gestoken wordt in de voorbereiding op het hoger onderwijs. In dat geval zullen de slaagkansen ook niet meer zo sterk verschillen tussen verschillende richtingen.
|