Meer succes na Latijnse
Meer succes na Latijnse
BRUSSEL - Wie in de middelbare school Latijn-Grieks of Latijn-wiskunde heeft gevolgd, heeft nog steeds meer slaagkansen in het hoger onderwijs dan anderen. Ook tussen scholen zijn er grote verschillen.
Wie naar een landelijke school is gegaan, heeft meer kans om te slagen in het eerste jaar universiteit of hogeschool dan studenten uit een stedelijke school. Ook de traditioneel 'hogere' richtingen als Latijn-Grieks en Latijn-wiskunde bieden een sleutel tot succes.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (Universiteit Antwerpen). Het centrum onderzocht welke factoren de slaagkansen in het eerste jaar hoger onderwijs het meest beïnvloeden. Meisjes slagen relatief meer dan jongens, net als studenten uit relatief rijkere gezinnen, tegenover beursgerechtigde studenten.
Opvallend genoeg speelt ook de studierichting nog altijd een rol. 'Dat is het gevolg van een wisselwerking', zegt Bea Cantillon, de directeur van het centrum. 'De traditioneel sterkere richtingen zullen de leerlingen waarschijnlijk beter voorbereiden op hogere studies, wat hun slaagkansen verhoogt. Maar er is meer aan de hand, want nog steeds zijn het vooral de sterke leerlingen die naar deze “hogere, richtingen doorstromen. Zij zouden sowieso betere slaagkansen hebben.'
Het gevolg is dat zeven op de tien studenten uit Latijn-wiskunde, Latijn-Grieks, Grieks-wiskunde en -wetenschappen in hun eerste jaar slagen, tegenover de helft van de studenten uit richtingen zoals economie-moderne talen en humane wetenschappen.
Bij de studiekeuze is er niet alleen de invloed van de school. De vraag is ook met wiens advies jongeren rekening houden wanneer ze kiezen. Het antwoord daarop komt van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie (KU Leuven). Uit een grootschalige enquête die de onderwijskundige Jan Van Damme liet uitvoeren, blijkt dat de leerlingen zelf hun ouders als meest invloedrijk aanwijzen.
Leraars en directie scoren zeer laag, net als het CLB en de klasgenoten. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt dat de medeleerlingen geen enkele rol spelen bij de uiteindelijke studiekeuze.
Uit datzelfde onderzoek blijkt dat leerlingen het advies van de klastitularis best wel ernstig nemen. Een reconstructie van het parcours van leerlingen in het zesde middelbaar tot 3,5 jaar na het secundair onderwijs, toont aan dat die klastitularis het meestal bij het rechte eind had.
Van alle leerlingen die kozen voor universitair onderwijs, hadden zes op de tien dat advies ook van de klastitularis gekregen. Voor vier op de tien had de klastitularis een 'lager' advies gegeven, richting hogeschool.
Na 3,5 jaar bleek driekwart van de studenten die een advies voor de universiteit had gekregen, succesvol te zijn - in het derde of vierde jaar van de gekozen opleiding. Een heel ander beeld vertonen degenen die tegen het advies van de klastitularis in, naar de universiteit zijn gegaan. Maar een kwart van hen is succesvol. Alle anderen hebben meerdere jaren achterstand of hebben de universiteit verlaten.
Blog DS, 17-03-2008 (Pieter Lesaffer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|