Enkele post bekijken
  #5  
Oud 14th March 2008, 12:52
glennsluyts glennsluyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: kessel
Posts: 2
Wij hebben thuis zelf een krantenwinkel en ik weet dat het voor winkeliers heel moeilijk is om een onderscheid te maken tussen mensen die jonger zijn dan 16 en mensen die ouder zijn. Het voordeel van een boekenwinkel in Kessel, wat toch nog vrij landelijk is, is dat je de meeste klanten kent. Dus moet je enkel nog het paspoort vragen van de jongeren die je niet kent. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat een winkelier in bvb. Antwerpen elke dag nieuwe mensen ziet. En zoals Lieve al zei: " er zou nogal een rij staan in de winkel als iedereen z'n paspoort moet vragen"...
Ik schrik er eigenlijk wel van dat er toch nog zoveel winkeliers sigaretten durven verkopen aan -16jarigen, want de boetes zijn echt wel hoog.
Ik vind ook dat men het aantal controles moet opdrijven om de winkeliers te stimuleren om het niet te doen.
Preventies voor jongeren vind ik niet echt doeltreffend. Het is maar een bepaald aantal dat je bereikt, vaak is dat dan nog het deel dat sowieso niet zou beginnen roken. Roken is bij jongeren nog steeds een middel om 'stoer' te zijn. En zolang de mentaliteit niet verandert, heeft preventie weinig effect. Want volgens mij heeft preventie zelf weinig effect op de mentaliteit van jongeren... Door aan preventie te doen, geef je eigenlijk het signaal dat roken slecht is. Je zegt dus eigenlijk dat jongeren het niet mogen doen. En rebels als sommige jongeren zijn, gaan ze het juist wel doen. Als je eerder preventie gaat doen, dus bij jongere kinderen, krijg je volgens mij het gevolg dat sommige kinderen vroeger gaan beginnen roken.
Met citaat antwoorden