Enkele post bekijken
  #8  
Oud 13th March 2008, 11:37
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
Vuil is gezond

Een te hygiënisch leven zou kanker een kans kunnen geven.

Het is bekend dat een onhygiënisch leven mensen vatbaar maakt voor allerhande ziektes. Maar het tegenovergestelde is evenzeer waar: een overhygiënisch leven maakt kwetsbaar, omdat een lichaam niet de kans krijgt zijn afweer scherp te stellen.

Kinderen die van hun ouders niet in de modder mogen springen en geen huisdieren mogen aaien met de handjes die ze vervolgens in hun mond steken, hebben meer kans om later met allerhande allergieën te maken te krijgen dan andere kindjes. De afweer, die gewend is om systematisch bestookt te worden, krijgt te weinig werk en valt het eigen lichaam aan.

Het vakblad New Scientist meldt dat er nu ook aanwijzingen zijn dat kinderen die als peuter in een crèche zaten minder kans zouden hebben om leukemie (een vorm van bloedkanker) te ontwikkelen dan andere kinderen.

Melkveehouders zouden vijf keer minder kans hebben op longkanker dan andere mensen - een mogelijk gevolg van het regelmatig inademen van piepkleine mestdeeltjes. De recente toename van bepaalde vormen van kanker zou dus misschien ook met onze overdreven zorg om hygiëne te maken kunnen hebben.

De European Journal of Cancer beschrijft de eerste resultaten van experimenten waarbij de overlevingskansen voor bepaalde vormen van longkanker beduidend verhoogd werden door patiënten in te spuiten met een afgezwakte vorm van een bacterie die verwant is aan degene die tuberculose veroorzaakt. De bacteriën stimuleren het afweersysteem, dat vervolgens ook de kankercellen aanvalt. Een spoor dat uiteraard nader onderzocht wordt.

Dirk Draulans

Bron:http://www.knack.be/nieuws/wetensch...ticle14201.html

Ik ben het volledig eens met dit artikel. Enige vorm van hygiëne is natuurlijk wel nodig, maar hysterisch reageren op elk vuiltje waarmee je kind in aanraking komt is belachelijk! Je afweersysteem moet zich kunnen ontwikkelen.
Het is een feit dat alsmaar meer mensen last krijgen van allerhande allergieën en ik denk dat de overhygiënische toestanden hier een niet te onderschatten rol in spelen.
Ik zeg niet dat mensen 'vuil' moeten leven, maar je handen vier keer per uur wassen is bijvoorbeeld absurd!
Met citaat antwoorden