Onderwerp: Me speak Flemish
Enkele post bekijken
Oud 9th March 2008, 19:20
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Straf dat er nog maar weinig gereageerd is op dit onderwerp! Ik vind dit een behoorlijk interessante topic!

Want ja, wij hier in het Westen pleiten toch graag voor vrije meningsuiting! Iedereen moet zijn of haar gedacht kunnen zeggen! En vorig jaar: de reacties op die cartoons: wat zijn het toch bekrompen moslims die zich met zoiets bezig houden! Als je al niet meer mag lachen! Trouwens: in onze maatschappij moet iedereen zijn gedacht kunnen hebben! Geen discriminatie naar denkpatroon!

Met zo'n instelling ligt de weg naar een onrespectvolle manier van spreken over de medemens natuurlijk wagenwijd open! En ook daar zijn we niet voor. Want je moet ook wel respect hebben voor iedereen én voor ieders mening.

Maar de grens tussen 'ik mag mijn gedacht zeggen' en 'ik moet een beetje opletten wat ik zeg' ligt natuurlijk niet voor iedereen op dezelfde plaats. Ik vraag me dus op dit moment wel af: Gaat Wilders over de grens én mogen we dus deze prent verbieden? OF Moeten we het paadje van de vrije meningsuiting kiezen (zoals Balkenende deed) en ons gewoon distantiëren van deze prent?

Het indrukwekkende van deze hele zaak is natuurlijk dat Wilders heel Nederland in gevaar brengt. Voor de buitenwereld lijkt dit een Nederlandse film. Terwijl dit natuurlijk ook maar een initiatief is van enkele politici uit Nederland. (nog geen eens in de meerderheid gezeten zeker?) Fijn is anders voor de huidige overheid ginder! De boodschap dat de Nederlandse overheid niets met de film te maken heeft, zou ik dus nog wel wat opvoeren als ik van Balkenende was!
(Wat mij ook wel zo'n idee geeft van: Is Wilders niet een beetje dat soort mannetje dat gewoon in het midden van de aandacht wil staan en het gevoel wil hebben dat hij o zoveel in de pap te brokken heeft?)

Ah ja: chapeau als een zaal Wilders de kans wil geven om de film te laten zien, maar als ik van hen was: Hier zou hij serieus voor moeten betalen!

Ik ben blij dat ik geen Nederlander ben.

Het erge is misschien dat we onszelf niet in de plaats kunnen stellen van moslims. Wij zijn al zo gewoon aan geloofsspot of geloofskritiek dat we zelfs onze stem niet meer verheffen om te laten merken dat geloof meer is dan iets om mee te lachen. Langs deze kan gezien zijn wij misschien OOK wel bijzonder zielig...