Enkele post bekijken
Oud 3rd March 2008, 13:16
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User

Jonge tieners kopen vlot tabak

BRUSSEL - Hoewel het bij wet verboden is, verkopen winkeliers probleemloos sigaretten aan min-16-jarigen.
Sinds 2004 mag in ons land geen tabak meer verkocht worden aan jongeren onder de zestien. Toch raken jonge tieners heel makkelijk aan sigaretten, zo blijkt uit een steekproef die De Standaard organiseerde.

In drie gemeenten (Dilbeek, Sint-Niklaas en Beringen) stuurden we min-16-jarigen op pad met de opdracht een pakje te kopen. In krantenwinkels, supermarkten, nachtwinkels en cafés probeerden ze hun slag te slaan. Slechts in één krantenwinkel stuitte een jongere op een njet.

Paul Van den Meerssche, hoofd tabakscontrole van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, is niet verbaasd. Samen met twintig controleurs ziet hij toe op de naleving van de tabakswetgeving. Ze merken in de praktijk dat winkeliers probleemloos tabak verkopen aan jonge tieners.

Van den Meerssche: 'Winkeliers denken aan hun profijt, niet aan de volksgezondheid. Het ontbreekt ze aan moreel besef, en tabak levert veel op. Ze hangen een bordje op dat het bij wet verboden is om tabak te verkopen aan min-16-jarigen, maar ze doen het wel. Zo leggen ze de verantwoordelijkheid bij de jongere: die moet maar niet om tabak vragen, luidt het. Terwijl de wet de verkoop bestraft en niet de aankoop.'

In 2006 voerden de controleurs van de FOD Volksgezondheid 1.430 controles uit en werden op 35 plaatsen inbreuken vastgesteld. In 2007 waren er 1.229 controles en werden 19 winkels betrapt. Overtreders kregen een administratieve boete van 500 euro.

Zijn die boetes niet te laag om effect te hebben? Van den Meerssche: 'Allicht, maar als we ze te hoog maken, betalen winkeliers ze niet. Dan gaan hun dossiers naar de parketten waar ze geseponeerd worden. Als we de boetes willen verhogen, moet justitie overtreders ook echt vervolgen.'

Volgens preventiewerkers is een forse prijsverhoging een beter middel om tieners van de sigaret te houden. Daar wil de overheid niet van weten, want dan loopt de schatkist inkomsten mis. 'Fiscale winst is belangrijker dan volksgezondheid', luidt de kritiek. (idg)

Mijn mening:
Ik vind het jammer dat winkeliers geen rekening houden met het verbod op de verkoop van tabak aan -16 jarigen. De verkoop van tabak levert een grote inkomst voor deze mensen en daarom houden ze geen rekening met de gezondheid van deze jongeren. Ik denk dat het beter zou zijn om meer controles te doen en zwaardere boetes te geven. Alleen zo gaan deze mensen zich aan de regels houden. Maar als justitie deze boetes niet gaat vervolgen, is dit ook geen oplossing. De prijs van tabak verhogen is blijkbaar ook al geen oplossing want dan is er minder winst voor de schatkist. Ik denk dat jongeren gewoon van in de lagere school moeten worden geconfronteerd met de gevolgen van roken. Alleen zo gaan ze echt voor zichzelf beslissen om niet te roken. Wanneer ze niet zelf beseffen dat roken schadelijk is, gaan ze dit toch doen. Volgens mij is dit een betere oplossing dan de prijs verhogen, want dat wil de overheid toch niet.

Bron: De standaard, 3 maart 2008
Met citaat antwoorden