Enkele post bekijken
Oud 1st March 2008, 10:37
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User

Praat over je chocoladeverslaving...

Mijn mening:
Als je verslaafd bent aan iets, dan helpt het blijkbaar niet om niet aan datgene te denken aan wat je verslaafd bent.

Probeer maar eens niet aan … te denken!
Aan wat dacht je???

Mensen kunnen volgens mij aan alles verslaafd geraken. Verslaving heeft, denk ik, te maken met een psychologisch aspect.
Ik denk dat sommige verslavingen een compensatie zijn voor een gemis.
Het gemis wordt vervangen door de verslaving waarmee men hoopt zich beter te voelen.
Het is een soort van extreme compensatie.

Het speelt geen rol of de verslaving materieel is of immaterieel.
Sommige mensen verzamelen extreem bepaalde goederen, anderen geraken verslaafd aan bepaalde genotsmiddelen of voeding.

Wanneer we nu dit alles bekijken vanuit een diepere zingeving, dan merken we dat het allemaal op het zelfde neerkomt. Een verslaving is eenmaal een verslaving en je geraakt er niet zomaar vanaf. Anderzijds helpt het ook niet om hetgeen aan wat je verslaafd bent gewoon te negeren. Maar hoe geraak je er dan wel vanaf?

In het artikel worden volgende verslavingen aangehaald: chocoladeverslaving, diëten, rookverslaving.
Als we de rookverslaving wat dieper uitspitten, dan komen we bij Freud.
Volgens hem is de beweging van het roken van een sigaret de compensatie van het zuigen aan de moederborst.
Dit in acht nemende is misschien de oplossing om van de verslaving vanaf te geraken en een andere compensatie te zoeken voor het gemis van de moederborst.
We moeten wel oppassen met deze uitspraak, want Freud had een vrij eenzijdige kijk vanuit zijn theorie op de dingen des levens.

Als we een ander voorbeeld wat dieper gaan bekijken, dan wordt het misschien duidelijker.
Neem nu een meisje dat van kindsbeen knuffels verzamelt.
Deze verzameling neemt bij het ouder worden extreme proporties aan en het wordt duidelijk een verslaving.
De diepere oorzaak kan hier zijn dat ze een gemis ondervindt dat ze maar niet ingevuld krijgt. De oplossing kan zijn om iemand te zoeken die het gemis doet verdwijnen, die de knuffels kan vervangen…

Dit alles zijn enkele indrukken van mezelf, maar ik ben natuurlijk geen psycholoog… Het echte werk is voor hun natuurlijk!
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: doc Praat over je chocoladeverslaving.doc (563.0 KB, 8x gelezen)
Met citaat antwoorden