Enkele post bekijken
Oud 26th February 2008, 15:14
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User

“Heel veel van die kinderen worden ook geplaatst. Zo hebben ze dan misschien wel een betere levensstandaard, maar moeten ze het familieleven missen."

Ik wil even reageren op bovenstaande zin. Kinderen worden niet altijd geplaatst omdat ze in armoede leven. Dikwijls hangt dit wel met elkaar samen. Sommige kinderen moeten geplaatst worden omdat de ouders er zelf niet voor kunnen zorgen. Dan heeft het niets te maken met armoede. Vele ouders die niet voor hun kinderen kunnen zorgen hebben echter zelf vele problemen waardoor ze in de armoede terecht kunnen komen.
Kinderen die geplaatst worden komen terecht bij pleeggezinnen. Het wil echter niet zeggen dat als kinderen geplaatst worden, ze het familieleven moeten missen.
Ikzelf heb een pleegbroertje (6jaar) en een pleegzusje (3jaar). Zij zijn ook bij ons geplaatst. Misschien gaan mensen mij nu subjectief vinden, maar als ik naar onze situatie kijk, dan moeten deze kinderen het familieleven helemaal niet missen.
Ik wil hier wel enkele voorbeelden van geven. Zo gaan wij bijvoorbeeld met de pleegkindjes op vakantie, op weekend, naar de speeltuin, naar de familie, naar de familiefeesten tijdens de feestdagen, …
Als ik kijk naar de familieleden buiten het gezin, hebben zij onze pleegkindjes volledig aanvaard. Mijn grootmoeder bijvoorbeeld aanvaardt de pleegkindjes als haar eigen kleinkinderen en behandelt hen hetzelfde. Ook voor de pleegkindjes is mijn grootmoeder de ‘echte’ grootmoeder.
Dan moet ik even melden dat ons gezin aan een grondige screening is onderworpen alvorens de pleegkindjes bij ons kwamen wonen.
Zo hebben er vele gesprekken en ontmoetingen plaatsgevonden. Ik denk dus echt wel dat er rekening wordt gehouden met het familieleven bij de plaatsing van de kinderen.
Met citaat antwoorden