21st February 2008, 09:49
|
|
Prime Integrator
|
|
|
|
Citaat:
Waar wel een vraagteken rijst, is of je om te sensibiliseren - en op die wankele basis - meteen ook 2.289 bekeuringen kan uitdelen, zoals bij het vorige smogalarm in december.
|
De schrijver van dit stuk doet hier uitschijnen dat diegenen die een bekeuring gekregen hebben de slachtoffers zijn
Ze hebben die bekeuringen als ik me niet vergis volledig aan zichzelf te danken. Wie de maximumsnelheid niet respecteert krijgt een boete, toch zo simpel als wat? En ja, dat die maximumsnelheid 'fluctueert' is misschien enigszins verwarrend en storend, maar de borden staan duidelijk zichtbaar en zijn niet mis te verstaan voor iemand met een rijbewijs. Dus ja: 2.289 bekeuringen om de bevolking te sensibileseren vind ik meer dan gerechtvaardigd!
Citaat:
Men begrijpt de logica erachter natuurlijk. En toch klinkt het in deze context net iets te veel als de nanny state - de overheid die ons nu al wil pamperen van de wieg tot het graf - die ook bully state gaat worden: gij Vlaming, die onze wijze raad voor uw gezondheid negeert, gij zijt stof en tot stof zult gij wederkeren!
|
Ja, je kan het natuurlijk zo cynisch en pessimistisch bekijken, maar ik bekijk het liever van de andere kant: i.p.v. dat de overheid diegenen die hun 'wijze raad' negeren wilt straffen nét omdat ze niet gehoorzamen, straft de overheid hen misschien wel om ervoor te zorgen dat de niet-vervuilende burger (met longproblemen) niet gestraft wordt door de vervuilers! Met de egoïstische instelling van een veel te groot deel van de bevolking tegenwoordig moet de overheid wel bijna een 'bully-state' worden, simpelweg om de niet-egoïstische medeburger niet te veel te laten 'lijden' dankzij al die egoïsten.
Dus ik zeg eerder: bedankt overheid!
Het wordt tijd dat er maatregelen getroffen worden om de burgers die bewust gezond en veilig willen leven de mogelijkheid te geven om dat ook effectief te kunnen.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|