19th February 2008, 16:28
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
'Schooltaal is niet die van de ouders'
'Schooltaal is niet die van de ouders'
'Het is soms handen- en voetenwerk om allochtone ouders bij de school te betrekken', zegt Filip Lietar, directeur van de basisschool De Kleine Icarus in Gent. De school telt 87 leerlingen. Ongeveer een op de drie leerlingen is allochtoon. 'Een voorbeeld: we werken nu twee weken rond het thema gezondheid en proberen de ouders te doen inzien dat ze hun kind fruit moeten meegeven naar school. Maar het is moeilijk om allochtone ouders daarvan te overtuigen.' Dat komt omdat veel ouders de Nederlandse taal niet machtig zijn, zegt Lietar. 'Een algemene brief leggen allochtone ouders vaak naast zich neer, omdat ze denken dat het niet belangrijk is', zegt Marie-Anne Godderis van de Universiteit Antwerpen, die in 2006 de allochtone ouderparticipatie op school onderzocht. 'Daarom is het belangrijk dat de school een persoonlijke brief schrijft. De school moet er rekening mee houden dat niet alle ouders het Nederlands onder de knie hebben. Ze kan daarom een brief laten vertalen. Voor ouders die analfabeet zijn, kan de school ook werken met kleurtjes en pictogrammen.' De 'schooltaal' kan ook een drempel zijn voor veel allochtone ouders. 'De taal van een leerkracht is een middenklassetaal, die veel allochtone ouders niet begrijpen. Zij weten niet wat een A- of een C-attest wil zeggen. Dat geldt trouwens ook voor kansarme autochtonen.'
Het schooltje De Kleine Icarus zet soms tolken in om met de ouders te communiceren. 'Bijvoorbeeld als we het rapport van hun kind bespreken. Maar dat kost geld en we kunnen het niet bij elke praktische mededeling doen', aldus Lietar.
Taalproblemen zorgen ervoor dat allochtone ouders vaker wegblijven op school, zich niet tonen op oudercontacten of in de ouderraad. Maar dat heeft ook met hun culturele achtergrond te maken. 'Veel allochtone ouders vinden de school niet belangrijk, omdat zij een ander toekomstbeeld hebben', zegt Godderis. 'Wat wij het beste voor ons kind vinden gaat niet altijd op voor hen. Zij vinden vaak dat hun dochter niet hoeft te studeren, maar goed moet kunnen koken en voor haar gezin zorgen.'
Lietar zegt veel pogingen te doen om allochtone ouders bij de school te betrekken. 'Zo willen ze wel meewerken aan workshops hennaverven of gebakjes maken. Maar verder dan dat komen we niet.'
Nochtans kunnen initiatieven zoals moedergroepen of jongerencoaches volgens Godderis de participatie van allochtone ouders verhogen. 'Moedergroepen zijn een lagere drempel dan ouderraden. Een moeder durft daar wel te vertellen dat haar kind geen bureau heeft om aan te studeren, of dat ze analfabeet is.'
Verschillende scholen hebben al zulke 'moedergroepen'. 'Maar nog te weinig scholen weten hoe ze allochtone ouders moeten bereiken.'
DS, 19-02-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|