Enkele post bekijken
  #2  
Oud 4th February 2008, 16:35
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Straks ook algemeen rookverbod in cafés?

Vrijdag lanceerde CD&V/N-VA een wetsvoorstel dat een algemeen rookverbod in openbare drankgelegenheden zou inhouden. Momenteel is het rookverbod beperkt to restaurants, sportkantines, jeugdhuizen, culturele aangelegenheden en werkruimten. Buiten het feit dat roken de gezondheid schaadt zijn er volgens CD&V/N-VA tal van andere redenen om dit rookverbod uit te breiden.

In de eerste plaats is de huidige maatregel erg verwarrend. Want vanaf wanneer is een horecazaak een restaurant? Waar ligt de grens tussen restaurant en café? Bovendien leidt dit tot oneerlijke concurrentie. Zo gelden voor jeugdhuizen, sportclubs en culturele instellingen momenteel strengere regels dan voor cafés. Verder is CD&V/NV-A van mening dat elke werknemer, ook een uit de horeca, recht heeft op een rookvrije werkplek.

Aan de andere kant wil CD&V/N-VA ook een lichte versoepeling van het huidige verbod. Zo wil men alle horecazaken het recht geven om een rookkamer of rooktent in te richten. Dit recht hebben bijvoorbeeld sprotkantines op dit moment niet.

Bij CD&V/N-VA zijn ze er van overtuigd dat dit een positief effect heeft op elke burger. Niet-rokers kunnen zeker zijn dat ze rookvrij kunnen tafelen en genieten van hun drankje, rokers weten dat ze altijd de gelegenheid hebben om een sigaretje op te steken.

Op dit voorstel kwamen tal van reacties. Zo is Ho.Re.Ca. Vlaanderen zeker te vinden voor het verbod met behoud van de rookkamers, behalve voor cafés waar enkel drank wordt geserveerd.
Lijst Dedecker (LDD) is dan weer tegen het voorstel van CD&V/N-VA. Zij zijn van mening dat de politiek niet kan blijven ingrijpen in de private gezondheid. Ze willen het huidige rookverbod zelf sterk versoepelen. Volgens hen moet een cafébaas zelf kunnen beslissen wat hij met rokers en niet-rokers doet.
Unizo stelt zich dan weer vragen bij de rookkamers of rooktenten die men dan zal moeten inrichten. Volgens hen is dit praktisch en financieel niet haalbaar.

Ikzelf ben voor een algemeen rookverbod. Ik ben zelf niet-roker en ik vind het verschrikkelijk om in de rook te moeten zitten. Het is erg ongezond en bovendien stink je helemaal naar de rook als je uit een café komt. Een algemeen rookverbod hoeft rokers natuurlijk niet uit te sluiten. Ik vind ook dat men ‘iets’ moet voorzien voor rokers. Het voorstel van rookkamers of rooktenten klinkt mooi, maar is volgens mij, zoals Unizo aanhaalde, niet haalbaar. Daar moet men dus nog iets op vinden.
Het voorstel van LDD om het rookverbod te versoepelen vind ik totaal geen oplossing. Dat is terug naar af. Het argument dat de politiek niet kan blijven ingrijpen in de private gezondheid vind ik ook niet juist. Ik zou heel graag hebben dat alles rookvrij wordt, maar kan daar in mijn eentje weinig tegen beginnen. Ik wil dus mijn private gezondheid wel degelijk verbeteren, maar kan dat niet in mijn eentje, hoe hard ik dat ook wil. Daarvoor is hulp van de politiek nodig!

bronnen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-in-cafes.dhtml
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...ookverbod.dhtml
Met citaat antwoorden