Enkele post bekijken
  #3  
Oud 4th February 2008, 14:15
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
@Laurianne: Het argument dat dhr. Soetaer aanhaalt is ook niet dat games interessant zijn om leerstof (cfr. kennis) over te brengen, maar vooral ook voor het aanleren van bepaalde vaardigheden:
Citaat:
Het spelen van videogames, als ze juist zijn uitgekozen, bevordert de talenkennis, het probleemoplossend denken en de wereldoriëntatie van leerlingen, zegt Soetaert.

Citaat:
Games drijven spelers naar de top van hun vaardigheden, omdat ze de moeilijkheidsgraad telkens een stuk opvijzelen. Die vaardigheden omvatten, volgens Gee, onder meer micromanagement: strategische spelletjes doen de speler met tientallen variabelen jongleren, die ze tegelijk in het oog moeten houden.

Probeer zulke vaardigheden (en dit is nog maar een kleine greep uit het aanbod) maar eens aan te brengen in een schoolcontext/les.

En wat de leerstof betreft: ik ben ervan overtuigd dat jongeren die 'Civilization' of 'Age of empires' spelen, tijdens de lessen geschiedenis veel beter mee zijn dan hun niet-gamende klasgenoten. In die spellen kies je nl. een bepaald volk (Assyriërs, Perzen, Sumeriërs, Egyptenaren en een hele hoop anderen) waar je mee speelt, je tegenstander(s) spelen met - logisch - 1 of meerdere van de overblijvende volkeren. Elk volk heeft gebouwen specifiek voor dat volk (de Egyptenaren bijv. pyramides) en elk volk heeft ook speciale eigenschappen die geschiedkundig correct zijn. In Civilization heeft zelfs elk volk een bepaalde 'Favorit civic' waarmee je het spel het beste kan winnen (Arabië = theocratie, Egypte = erfelijke troonsopvolging enz.).
En dit zijn nog maar 2 van de zoveel spellen.

Het gaat uiteraard niet om simpele shoot-em-up-games zoals Unreal of Quake, waar het enige dat je moet doen is zoveel mogelijk tegenstanders neerknallen. Afgezien van reflexen en wat Engelse woordenschat leer je daar niet veel uit volgens mij.

Andere spellen zoals 'Myst' zijn zogenaamde point-and-click-adventures waarin de speler door te klikken op objecten ingewikkelde puzzels moet oplossen om een volgend element van het verhaal te verkrijgen. En geloof me: dat zijn geen simpele legpuzzels, je moet vaak serieuze wiskunde toepassen om ze op te lossen.
Sorry, maar dan heb ik liever dat mijn kinderen zulke spellen spelen dan de hele avond voor de buis hangen en hun tijd verdoen met programma's als Familie (no offence familiekijkers), Idool of Big Brother.

Natuurlijk gaat er niets boven een 3de generatie gezelschapsspel
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden