2nd February 2008, 14:24
|
|
Administrator
|
|
|
|
'Ik wil geen tijd verliezen'
'Ik wil geen tijd verliezen'
BRUSSEL - Matthias Soetens , student, begint deze maand aan een nieuw academiejaar. 'Liever dit dan een heel jaar te moeten verliezen', zegt hij.
Matthias Soetens (19) is een van de weinige studenten die in februari aan zijn academiejaar begint. Hij zal de eerste bachelor facilitair management volgen aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven in Sint-Niklaas.
Waarom begint u in februari?
'Ik was in september begonnen aan de opleiding industrieel ingenieur. Maar dat lag mij niet zo goed. Ik heb in het secundair onderwijs een economische vooropleiding gevolgd en dacht dat ik daarmee genoeg voorkennis zou hebben voor de opleiding industrieel ingenieur, maar dat was niet zo. Sommige vakken waren echt moeilijk. Ik wilde een nieuwe studierichting kiezen. Als ik tot september wacht, verlies ik een heel jaar.'
Hoe ziet uw academiejaar eruit? Begint u met dezelfde vakken waarmee uw jaargenoten in september zijn begonnen?
'Neen, ik sluit gewoon aan bij de andere studenten. Zij hebben in januari examens afgelegd van de vakken uit het eerste semester. Die zijn afgesloten. Nu beginnen de studenten met nieuwe vakken. Daarvoor is geen voorkennis vereist, waardoor ik die vakken perfect kan meevolgen.'
'De vakken uit het eerste semester die ik nog niet heb gezien, kan ik later nog meenemen. Voor sommige praktijkvakken heb ik wel theoretische kennis nodig die de studenten in het eerste semester hebben gezien, maar veel is dat niet en ik heb met de professoren afgesproken dat ik die theorie per praktijkles kan inhalen.'
Voelt u zich geen buitenbeentje omdat u over drie jaar zal afstuderen in februari?
'Het is misschien raar om in februari met een nieuwe lei te beginnen, maar ik lig er niet wakker van. Liever dit dan een jaar te verliezen. Bovendien zal ik na drie jaar niet in februari afstuderen, maar gelijk met de anderen in september. Ik maak een inhaalbeweging.'
'Een opleidingsjaar telt 60 studiepunten, een semester normaal 30. Ik zit dit semester aan 41 studiepunten omdat ik al een aantal vakken meeneem uit het eerste semester. Voor die vakken mag ik in de zomervakantie studeren en in september examen afleggen, wanneer de andere studenten herexamens hebben. Zo haal ik mijn vakken beetje bij beetje in en studeer ik na drie jaar gelijk af met de rest.'
Zou u dit aan iedereen aanraden die halfweg faalt?
'Wie geen tijd wil verliezen, moet dit zeker doen. Maar je moet een goede keuze maken en je ervoor inzetten, want zoals ik het doe, vraagt het veel meer werk. Het hangt van jezelf af.'
DS, 02-02-2008 (yd)