Enkele post bekijken
Oud 31st January 2008, 14:38
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User

Gisteren had ik de reportage op TerZake niet gezien, dus heb ik ze juist bekeken (lang leve de digibox )

De situatie in de klas die men toonde was inderdaad 'beangstigend' voor de wetenschap. De moslimjongeren haalden 'omdat het zo is' aan als reden waarom de evolutieleer fout en het (moslim)creationisme juist is.

Ik vind echter ook dat men de evolutieleer niet zomaar mag wegvegen uit de biologielessen. Hier is deftig wetenschappelijk onderzoek naar gevoerd. Mijn mening is echter dat je de overtuiging niet mag opdringen. Ik vind dat de moslims binnen de school toch moeten kunnen uitleggen wat de evolutieleer van Darwin inhoudt en waarom dit waar is/zou kunnen zijn. Ik vrees echter dat de meesten hun overtuiging niet zullen veranderen, waar je eigenlijk niets op tegen mag hebben (vrijheid van meningsuiting).

Een probleem is ook dat velen niet weten waar de evolutieleer juist over gaat. De evolutieleer zegt NIET dat wij afkomstig zijn van de huidige aap, zoals aangehaald werd door de moslimjongen in het programma. We zijn afkomstig van gemeenschappelijke voorouders, vele duizenden jaren geleden. Daarna zijn wij anders geëvolueerd dan de huidige apenrassen. Wanneer men dit inziet zal men misschien sneller begrijpen vanwaar de theorie komt.

Ik blijf bij mijn mening dat je een mening niet mag opdringen, maar nu hoop ik wat verklaard te hebben wat ik hieronder versta. Het gaat er dus niet om dat men deze theorie niet zou moeten kennen/... maar om het feit dat je iemand niet kan dwingen om een bepaalde theorie te geloven, want dan gaan we zelf doen aan 'indoctrinatie', wat nu misschien wel gebeurt bij de moslims in ons land, zoals aangegeven door Braeckman.
Met citaat antwoorden