Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th January 2005, 15:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Dikke auto, meer parkeerkosten?

'Dikke auto? Meer parkeerkosten'


Straf bezitters van grote auto's bij de parkeermeter. Dat voorstel doet het Delftse onderzoeksbureau CE in een studie in opdracht van het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu.


De onderzoekers willen bezitters van grote auto's meer parkeergeld laten betalen om zo het probleem van de schaarse parkeerplekken aan te pakken. Ook achten zij het mogelijk bij de parkeermeter onderscheid te maken naar het type motor en de uitstoot van vervuilende stoffen, om zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

Staatssecretaris Van Geel neemt het rapport, met daarin een reeks van ruim twintig andere 'groene' voorstellen -congestieheffing voor de stadscentra, milieu-eisen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer- klaarblijkelijk serieus.

Hij stuurt het naar de gemeenten en provincies, die er zelf een keuze uit mogen maken. Stuiten zij hierbij op wettelijke belemmeringen, dan gaat Van Geel bezien wat daaraan te doen valt.

De Gemeentewet biedt al de mogelijkheid hogere parkeertarieven te hanteren voor grotere auto's. Onderscheid maken naar vervuilende eigenschappen is nog niet toegestaan. Het aanpassen van parkeermeters is bewerkelijk, maar volgens CE kunnen gemeenten alvast beginnen met verschillende tarieven bij het verstrekken van parkeervergunningen.

Dit najaar probeerde de Nijmeegse gemeenteraad de zogeheten SUV's (sports utility vehicles, ook wel bekend als asobakken) helemaal te weren uit de binnenstad. Het college van burgemeester en wethouders liet weten geen wettelijke mogelijkheden te zien voor een totaal parkeerverbod.


Trouw, 31-12-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden