31st December 2007, 15:43
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
|
|
Wat voor winkel type ben jij?
Wist je dat er shoptypes bestaan? Elk van hen heeft een eigen manier om de winkels af te schuimen. De types staan beschreven in het Amerikaanse magazine Shopsmart. De redactie vertelt er meteen bij hoe de koopverleiding te weerstaan. Handig als straks de solden beginnen. Kortom, herken jezelf in één van deze types.
De 'Guerilla shopper' doet heel veel aankopen in één keer. Bovendien wil deze geen tijd verliezen en geen onnodige tijd in winkels door te brengen. Pas op dat je niet te veel wil kopen. De kans bestaat dat je te snel impulsaankopen doet.
De 'Sale junkie' heeft een neus voor koopjes. Probleem is dat deze types te veel kopen en denken dat alles met korting goedkoper is dan in andere winkels. Dat is zeker niet het geval.
De 'Touchy feely shopper' wil dan weer alles aanraken. Gevaarlijk, want aanraken doet kopen. Dat maakt onderzoek zeer duidelijk. Wil je niet met die dure zijden sjaal naar huis, hou je handen dus thuis.
De 'I hate to shop' shopper haat ellenlange rijen en de drukte. Gelukkig is er Internet. Online shoppen is een goede oplossing. Alleen betaal je vaak een heleboel verzendingskosten.
'The perfectionist'. Ergens een goedkopere prijs gezien? Deze shopper is er bij en blijft vergelijken totdat de perfecte aankoop gedaan wordt. Probleem is dat dit type moeilijk tot een aankoop over gaat. Teveel vergelijken en bekijken, veroorzaakt een overload aan informatie.
De 'Social shopper' houdt van gezellig winkelen. Liefst met vrienden. Let wel op je budget. Met hoe meer je gaat shoppen, hoe meer centjes er zullen rollen.
De 'Freebielover' koopt graag producten waarvan je een artikel gratis bij krijgt. Pas op dat je het product niet alleen koopt omwille van het gratis cadeautje.
'Serial returners' houden van ruilen. Een nieuwe trui of een dure broek die thuis toch niet zo mooi staat? Je brengt het terug. Onthou wel dat winkels je niet graag zien komen. Velen worden steeds strenger wat ruilen betreft.
'Shop Lingerers' zijn dan weer verslaafd aan shoppen. Het winkelcentrum is de favoriete bestemming en je brengt er heel wat tijd door. Het klinkt logisch, maar hoe langer er wordt gekuierd in het shopgebied, hoe meer er wordt uitgegeven.
(hln)
|