Enkele post bekijken
Oud 30th December 2004, 04:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door Davy V.H.
Zo is dit de directie van onze school te oren gekomen die al van jullie open-pro-Vlaanderen houding hadden gehoord. Zij dachten dat de 'ruzie' wel een hier mee te maken zou hebben gehad. Hiermee wil ik maar zeggen dat er blijkbaar wel vanuit de directie een bedenking is dat jullie 'mening' wel eens kon botsen met het 'leraar zijn'. Natuurlijk geen vuiltje aan de lucht als je hier tijdens je lesgeven niet de nadruk op legt.

Wow, Davy, je gaat hard... Ik doe mijn best om deze 'onrustwekkende' mail toch een heel stuk te relativeren...
Eerst en vooral, trek jullie vooral niet te veel aan van heel dat directie-gedoe... Inmiddels is die zaak echt wel uitgeklaard, en is er blijkbaar veel meer geblaat dan wol uit voortgekomen... terecht overigens. Stel je eens voor: directie en docenten stellen vast dat er op een 'niet-officieel' forum vanwege studenten klaarblijkelijk zaken worden vermeld die niet meteen de standpunten vertolken die door de school als prijzenswaardig naar voren worden geschoven. Vervolgens zou het schoolbestuur de beslissing nemen om 'maatregelen' (welke dan ook) te nemen tegen de betrokkenen... Ik garandeer jullie: het kot zal te klein zijn, de school zal de volle laag krijgen omwille van 'vrijheid van meningsuiting' en andere democratische verworvenheden, termen als 'repressief en fascistisch' zullen niet uit de lucht zijn, en nadat een of andere reporter lucht van de zaak heeft gekregen, wordt ze vervolgens breed uitgesmeerd in de pers... waardoor men het volgend academiejaar verbouwereerd zou moeten constateren dat 'het met het aantal inschrijvingen duidelijk bergaf is gegaan'... Ik zeg het nogmaals: het kot zou echt te klein zijn...

Citaat:
Maar goed, je moet nu niet denken dat dit enkel met rechts-getinte mensen gebeurd. Zo heb ik van een vrij links persoon (qua uiterlijk zeker ) al vernomen dat hij tijdens zijn eerste maanden in onze opleiding door de voorganger van onze Rita De Walsche herhaaldelijk werd aangespoord om met de richting te stoppen. Gewoon door het feit dat zijn uiterlijk en kleding niet 'common' zijn. "Hij zou nooit geen werk vinden" werd hem vaak verteld.

De rekening van individuele docenten kan ik uiteraard niet maken - ik zou het ook niet willen -, maar het probleem waarvan Davy gewag maakt in hoofde van bij voorbeeld het vinden van werk in het lager en middelbaar is inderdaad niet denkbeeldig...

Vergeet toch niet dat de term 'katholiek' in het onderwijs inderdaad niet meer is wat het geweest is, maar dat in sommige scholen precies dit label (juist daarom) wordt opgediept om een aantal christelijke waarden naar voren te schuiven, te weten: vergevingsgezindheid, liefde en respect tegenover de ander en aandacht voor de zwaksten in onze samenleving. En laat ons een kat een kat noemen: uitspraken als 'eigen volk eerst' en 'alle hoofddoeken terug naar afzender' botsen hier nog geen klein beetje mee, zodanig dat men het christelijk geďnspireerde schooldirecties die tegelijk worden verondersteld om diverse integratiemaatregelen in de praktijk om te zetten, nauwelijks kwalijk kan nemen dat ze de genoemde 'blokgedachten' minstens met achterdocht benaderen...

Maar zeker ook van belang is de perceptie: uiterlijkheden en kleding zijn normaliter niet het belangrijkst, maar de eerste indruk die je maakt op een (stage-)school zijn ook zeker niet onbelangrijk... Als (tijdelijk) lid van een school ben je namelijk ook altijd een stukje uithangbord van de school, en als dusdanig ook herkenbaar en nawijsbaar. Ik heb mij overigens dit jaar bij de eerste stages nog verbaasd over het weinig verzorgde uiterlijk waarmee een eerstejaars naar zijn eerste stagelessen trok (en ik heb hem dat dan ook voorzichtig aan het verstand proberen brengen). En als ik even naar mezelf mag verwijzen: ik denk dat ik de eerste twee jaren in Vorselaar niet of nauwelijks in jeans naar de school ben gekomen... Inmiddels is die jeansbroek wel standaard geworden, maar ik zal er me toch wel voor hoeden om een onfrisse indruk na te laten, al was het maar vanuit het besef dat 'SB als lid van het schoolteam' niet meteen samenvalt met bv... 'Barst' (niet dat ik hier thuis nu zit te stinken, ben nl. ook lid van het 'huisteam' )

Citaat:
Hierbij toch even de waarschuwing dat vrije meningsuiting toch altijd met een korreltje zout moet genomen worden bij onze school. Niet dat het niet getolereerd wordt maar de opleiding hangt dicht aaneen. En de roddel gaat snel rond. De stempel is snel gezet op iemand. Als je dan de verkeerde persoon tijdens een mondeling examen tegenkomt dan is dat enkel in je nadeel. Maar goed, dit zou en zal waarschijnlijk niet mogen maar ik weet al goed uit ervaring dat als een docent 'je kop niet kan zien' dat het zeker wel gevolgen heeft op je punten. Het omgekeerde natuurlijk ook. Als er dan nog andere kenmerken botsen met de voorkeur van de school dan... tja... wat dan? (...) Ik twijfelde effe of ik dit wel zou posten maar goed... het zijn mijn ervaringen en verhalen die ik al heb opgevangen.

Niet twijfelen, Davy, gewoon doen... Daarmee geef je tegelijk ook aan dat die zogenaamde 'waarschuwing' ten aanzien van vrije meningsuiting, meer dan de vrije meningsuiting zelf, gerelativeerd moet/kan worden. Ik kan alleen spreken voor mezelf, en ik ben niet weinig blij dat ik dit forum heb leren ontdekken om op een 'andere' manier studenten en hun besognes te leren kennen... In die zin leer ook ik wel degelijk bij, en kan ik bv. terugkoppelen dat 'een docent die je kop niet kan zien' en die er vervolgens ook zijn/haar beoordeling door zou laten leiden, volgens mij gewoonweg geen goede docent is, net zomin als gelijk welke leraar L.O. of M.O. die van op voorhand al een leerling zou 'afschrijven' zich vervolgens ook nog maar enigszins zou mogen beroemen op het epitheton 'goede leraar'...