Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Over dat 'politieke': [url]
Mag ik echter toch een tegenvraag stellen. Waarom is iedereen zo bang dat wij later onze nationalistische mening kenbaar zouden maken? Is dit dan iets om bang voor te zijn? Zijn wij staatsgevaarlijk en brengen wij met deze mening, die overigens gedeeld wordt door intellectuelen (en dus ook leerkrachten ) uit het hele land, iemand schade toe?
|
Hmm... vorige TD in Vorselaar was er even een meningverschil tussen Kenny, Pieter-Jan, Roel, ... en co met een andere groep. Alhoewel dit gebeuren totaal niks te maken had met de politieke voorkeur van jullie heb ik toch al enkele dingen opgevangen.
Zo is dit de directie van onze school te oren gekomen die al van jullie open-pro-Vlaanderen houding hadden gehoord. Zij dachten dat de 'ruzie' wel een hier mee te maken zou hebben gehad. Hiermee wil ik maar zeggen dat er blijkbaar wel vanuit de directie een bedenking is dat jullie 'mening' wel eens kon botsen met het 'leraar zijn'. Natuurlijk geen vuiltje aan de lucht als je hier tijdens je lesgeven niet de nadruk op legt.
Maar goed, je moet nu niet denken dat dit enkel met rechts-getinte mensen gebeurd. Zo heb ik van een vrij links persoon (qua uiterlijk zeker
) al vernomen dat hij tijdens zijn eerste maanden in onze opleiding door de voorganger van onze Rita De Walsche herhaaldelijk werd aangespoord om met de richting te stoppen. Gewoon door het feit dat zijn uiterlijk en kleding niet 'common' zijn. "Hij zou nooit geen werk vinden" werd hem vaak verteld.
Hierbij toch even de waarschuwing dat vrije meningsuiting toch altijd met een korreltje zout moet genomen worden bij onze school. Niet dat het niet getolereerd wordt maar de opleiding hangt dicht aaneen. En de roddel gaat snel rond. De stempel is snel gezet op iemand. Als je dan de verkeerde persoon tijdens een mondeling examen tegenkomt dan is dat enkel in je nadeel. Maar goed, dit zou en zal waarschijnlijk niet mogen maar ik weet al goed uit ervaring dat als een docent 'je kop niet kan zien' dat het zeker wel gevolgen heeft op je punten. Het omgekeerde natuurlijk ook. Als er dan nog andere kenmerken botsen met de voorkeur van de school dan... tja... wat dan?
Wij zitten in een richting die wel vrij verschillend is van anderen. Zo heb ik persoonlijk ook een tijdje in Geel een andere richting gedaan en die is niet te vergelijken met de onze. Daar kon je vrolijk brossen en niemand die er iets van zei. Doe je dat hier dan kan je het al schudden. Past niet bij het beeld ban leerkracht waarschijnlijk. EN ik denk dat bij de oude garde dit beeld vaak verder wordt doorgetrokken...
Ik twijfelde effe of ik dit wel zou posten maar goed... het zijn mijn ervaringen en verhalen die ik al heb opgevangen.