29th December 2004, 21:02
|
|
UDHR - art. 19
|
|
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Vraag 2: Vinden jullie (de 'seperatistische forumleden') dat julie als leerkracht jullie eigen politieke mening en overtuigingen mogen laten doorwegen tijdens het lesgeven?
|
Over dat 'politieke': http://actualiteit.org/forums/showp...14&postcount=42 (eerste gedeelte)
Mag ik hierbij wel vermelden dat Vlaams nationalisme weinig met politiek te maken heeft. Het is een mening. Je bent ofwel van mening dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden of je ben dat niet. Voor beide meningen zijn genoeg argumenten te verzamelen, het is maar welk argument jij als individu het belangrijkst vindt waar je je uiteindelijk naar gaat schikken.
Dit zal dus enkel in de lessen voorkomen als 'leerstof' in geschiedkundig of literair kader, cfr. WO I of 'De Leeuw Van Vlaanderen'. Met andere woorden, ik zie het nut niet in om leerlingen te vertellen dat je pro-Vlaanderen of pro-België bent dus ik zie ook niet in waarom ik het zou doen.
Mag ik echter toch een tegenvraag stellen. Waarom is iedereen zo bang dat wij later onze nationalistische mening kenbaar zouden maken? Is dit dan iets om bang voor te zijn? Zijn wij staatsgevaarlijk en brengen wij met deze mening, die overigens gedeeld wordt door intellectuelen (en dus ook leerkrachten ) uit het hele land, iemand schade toe?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
|