Citaat:
Orgineel gepost door Barst
als zelfs de toekomstige leraren al geen tegengas meer zullen bieden aan de 'ranzigere' programmapunten van het VB, wie zal het dan nog wél doen? Zélfs als beweerd wordt dat men de eigen lessen 'apolitiek' wil/zal houden, dan maakt men zichzelf wat wijs wanneer men denkt dat gedachten als 'eigen volk eerst' nooit zullen doorklinken ten aanzien van een publiek dat omwille van de leeftijd uiterst beïnvloedbaar is...
|
Persoonlijk vind ik het voor een leerkracht 'not done' om van zijn leerlingen ideologische kopies te maken of om ze zelfs maar in de richting van een bepaalde partij te sturen, te meer omdat elke partij ethisch verantwoorde standpunten heeft en het dus bijgevolg niks meer te maken heeft met moraliteit en ethiek maar meer met eigen overtuiging.
Ik vind het echter wel de taak van een leerkracht om de leerlingen te wijzen op het feit dat sommige dingen simpelweg fundamenteel fout zijn, zoals racisme, zoals discriminatie op basis van ..., etc. Het is belangrijk om duidelijk te maken met argumenten, en die zijn er genoeg!, dat zoiets gewoon niet kan.
Het is dan wel belangrijk om te zeggen dat het VB hier echt wel op het randje balanceert maar ik vind het niet kunnen om leerlingen bij wijze van spreken te dwingen om het VB te negeren. Ten eerste omdat BIJLANGE niet elke VB-stem een racistische stem is en ten tweede omdat doodzwijgen, erop kloppen en negeren simpelweg niet helpt. Laat dan echter bij dat eerste dan ook wel duidelijk blijken dat een niet-racistische stem voor het VB onrechtstreeks toch dat racistische voor een stuk sterkt, gewenst of niet.
Mag ik hier dan ook bij vermelden dat het 'scheef bekijken' of 'anders beoordelen' van een VB'er voor mij even discriminerend is als het voorgaande en ik me er dus ook niet schuldig aan zal maken. En meer nog, dat is niet alleen voor mij zo, dat is ook zo voor de
wet.
Citaat:
De bewuste wet somde een aantal discriminatiegronden op die strafbaar waren, maar vermeldde taal en politieke overtuiging daar uitdrukkelijk niet bij. Die opsomming is nu vernietigd, zodat discriminatie op basis van politieke overtuiging of taal wel strafbaar worden.
|
Misschien komt de waarheid ditmaal uit de mond van Siegfried bracke: "kunnen we eens niet normaal beginnen doen tegen het VB?".
Citaat:
Orgineel gepost door Wim
aangezien ik al meer dan 9 jaar Frans krijg en dit nog steeds niet goed genoeg beheers kan ik mij voorstellen hoe moeilijk het wel niet is om NL te leren.
|
Met het grote verschil dat enkele uurtjes per week Frans niet te vergelijken zijn met de dagelijkse, constante gebruik van het Nederlands door diegenen rondom hen. Als jij een paar maand in Frankrijk gaat wonen, dan zal jij het Frans voor een groot stuk onder de knie hebben, talenknobbel of niet.
Het is een kwestie van beseffen hoe ongelooflijk belangrijk die talenkennis wel is. Je kan (moet!) als overheid de nodige voorzieningen treffen om vreemdelingen de kans te geven een taal te leren maar als dat bereikt is stopt die rol en ligt de bal in het kamp van diegenen die de taal moeten en _WILLEN_ leren.