Enkele post bekijken
  #2  
Oud 21st December 2007, 09:49
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
'De vervuilende uitstoot van wagens wordt in de eerste plaats niet door de snelheid veroorzaakt', weet Sebastian Verhelst, onderzoeker vervoerstechnieken aan de Universiteit Gent. 'Belangrijker is de manier waarop wagens optrekken en tot stilstand komen. Om de uitstoot te verminderen, is het belangrijker om de snelheid constant te houden dan om ze te beperken.

Omdat ik altijd gedacht heb dat de snelheid vanaf 100 km/u wél van groot belang is voor het verbruik heb ik even wat gegoogled en kwam het volgende tegen op: http://www.mina.be/front.cgi?s_id=3...ord=&zoekwoord=
Citaat:
De meeste emissies en brandstofverbruik zijn toe te schrijven aan voertuigacceleraties die voor het overgrote deel nog steeds aanwezig zijn in de gesimuleerde cyclus. Het effect van snelheidsbeperkingen onder 100 km/u is hierdoor eerder gering. Pas boven 100 km/uur krijgt de luchtweerstand een belangrijke rol bij de rijweerstand, waardoor zowel brandstofverbruik als emissies hierdoor belangrijk kunnen worden beïnvloed, hetgeen ook blijkt uit het Nederlandse onderzoek.

Dus op de autosnelweg heeft de snelheid wel degelijk belang. 100 km/u rijden ipv 120 km/u kost je qua tijd op een rit van een uur enkele minuutjes (en dan heb ik het over 3 of 4), maar qua brandstofverbruik scheelt dat enorm.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden