Enkele post bekijken
Oud 19th December 2007, 14:28
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Een onderwerp waarin mijn ideeën de voorbije 10 jaar veranderd zijn. Want inderdaad, zoals in vele scholen: als leerlingenrader was het steeds 'wij willen een frisdrankautomaat'. Dit stootte altijd resoluut op een 'njet' van de directie. En de eerste jaren van het middelbaar dan begrijp je vaak niet waarom. Maar ondertussen zit ik een beetje aan de andere kant van de tafel en begrijp ik de argumenten heel goed.

Zoals reeds aangegeven strookt het hebben van zo'n frisdrankautomaat helemaal niet met het promoten van 'gezond leven'.

Maar een punt dat misschien nog niet voldoende belicht wordt is het feit dat zo'n frisdrankautomaat wel degelijk aanzet om te consumeren. Net daar ligt het probleem natuurlijk. Want op dat moment creëer je een soort van gewoonte, die eveneens sociale druk met zich meebrengt. 'Iedereen drinkt cola tijdens de middag'. En dus moet iedereen ook geld uitgeven. We weten allemaal dat niet iedereen dezelfde sociale achtergrond heeft en hier krijg je vervolgens toch wel een probleem. Want sommige kinderen kunnen zich nu eenmaal niet elke dag zo'n frisdrank veroorloven.
Het is jammer als je dat onderscheid 'promoot' door een frisdrankautomaat te plaatsen.