Dat nieuwe auto's vanaf 2012 niet meer dan
120 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten, lag vast. Maar over de verdeling van de lasten werd tot op het laatste ogenblik slag geleverd.
Dalend brandstofverbruik
De maatregelen zullen volgens de Commissie de kostprijs van de nieuwe wagens met 1.300 euro doen stijgen, maar voor de consument zou het een winsituatie worden.
Het brandstofverbruik zou immers met 2.700 euro dalen.
Duidelijk is dat er na 2012 nog auto's gebouwd mogen worden die meer dan 120 gram uitstoten. Die norm is immers een gemiddelde voor het hele Europese wagenpark. Ook wordt de gemiddelde CO2-uitstoot van de productie van elk autoconcern berekend.
Poolsysteem
Bovendien zullen de fabrikanten een poolsysteem kunnen opzetten. Zo zouden autofabrikanten de lasten over meerdere bedrijven kunnen uitsmeren. Duitse fabrikanten met een hoog CO2-gemiddelde, zouden een alliantie met concerns met een laag CO2-gemiddelde kunnen aangaan.
Nichefabrikanten zouden een uitzonderingsregel kunnen krijgen. Dat zou ook het geval zijn voor de producenten van ambulances. Ingevoerde auto's moeten zich naar de nieuwe Europese wetgeving schikken. (belga/ka)
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...-CO2-norm.dhtml
Bedenkingen:
-120gram CO2 per KILOMETER??? Dat is toch superveel??
-Brandstofverbruik zou met 2700 euro dalen...is dat berekend op 10 jaar? Op de gemiddelde levensduur van een wagen?
Wagens verbruiken misschien wel minder, maar brandstof wordt toch steeds duurder...