19th December 2007, 13:55
|
Registered User
|
|
|
|
Het is inderdaad zo dat er veel grote woningen onderbezet zijn. De oorzaken die in de eerste post zijn aangehaald zijn ook juist. Een 40-tal jaar geleden hadden mensen grote huizen nodig. Denk maar aan je ouders of grootouders die 5 tot 8 broers en zussen hadden. Om al die kinderen een eigen kamer te geven (voor de rijkere gezinnen), had men wel grote huizen nodig. Zelf kom ik uit een gezin van 5. Maar nu mijn twee oudere zussen het huis uit zijn, staan er bij ons ook 2 van de 5 kamers leeg. Toch is dit nog geen reden om te verhuizen naar een kleinere woning vind ik. Het is nu eenmaal zo dat je huis groter (of té groot) wordt naarmate je ouderdom (kinderen zoeken zelf een huis, partner sterft,...), maar als we naar het emotionele aspect kijken kunnen we zien dat veel mensen niet willen verhuizen omdat dat huis hun thuis is geworden. Mijn grootmoeder is bijna 2 jaar geleden overleden. Mijn grootvader woont nog altijd in het huis, waar vroeger mijn moeder met haar 5 broers en zussen woonde. Je kan dus wel stellen dat dat huis véél te groot is voor mijn grootvader. Hij beseft dat zelf ook, want een kuisvrouw is echt noodzakelijk geworden, maar hij kan daar gewoon niet weg. Een man als hij kan je niet laten leven in een service-flat. Hij heeft zijn tuin nodig!
Volgens mij is het dus niet zo eenvoudig om dit 'probleem' op te lossen. Eerlijk gezegd vind ik het ook geen enkel probleem dat mensen in huizen wonen die véél te groot zijn voor het aantal gezinsleden. Waar ik wel niet mee overweg kan is het feit dat sommige gezinnen inderdaad 3 badkamers en 5 WC's hebben waarvan ze er maar 1 of 2 gebruiken.
|