Tom en een goed gesprek
Tom en een goed gesprek
Fantastisch hoe een vreselijk jaar als 2007 dan toch een happy end gaat krijgen: Wendy is zwanger, Verhofstadt is terug en Tom Boonen is van 't straat.
Dat van Verhofstadt hadden geleerde mensen als professor Devos, die hier meermaals heeft geschreven 'alles komt goed', al lang zien aankomen natuurlijk. Maar over Wendy Van Wanten of Tom Boonen hebben we hem of pakweg Ivan De Vadder nooit iets horen zeggen - terwijl ze nochtans betaald worden door universiteit en omroep om maatschappelijk relevant te blijven.
Gelukkig hebt u ons nog.
Al moeten we u meteen ontgoochelen. Bij de zwangerschap van Wendy Van Wanten gaan we geen uitgebreide duiding geven. Iedereen weet grosso modo wel hoe zoiets in zijn werk gaat. Wendy was alleen, zocht een man, vond die na een paar afleveringen, maakte trouwplannen en, hup, weer enkele afleveringen later is ze zwanger. It's natural.
Hoe anders dan ons Tommeke.
Tom was, wij lezen Het Laatste Nieuws, op drift. Hij had een relatie van drie jaar verbroken en kon niet doen wat iedere jonge wereldkampioen dan zou doen: genieten. 'In avontuurtjes had ik helemaal geen zin. Daar krijg je toch alleen maar zever van: ik kan niet doen wat een gewone jongen doet, of een week later staat het in de krant of op internet.'
De tristesse gaat nog verder: 'Ik heb wel wat relaties gehad, maar dat was niet eenvoudig. Vrouwen reageren anders op mij sinds ik bekend ben.' Ze willen hem allemaal zien met een koersbroek aan terwijl hij denkt aan de ritzege, veronderstellen we.
Tom Boonen - toen hij terugkeerde van het WK droeg hij op Zaventem een T-shirt met het filosofische opschrift 'will f*ck at first date' - Tom Boonen had een vroege midlifecrisis, vertelt hij in het interview.
En u weet hoe dat gaat met mannen in hun midlife: ze kopen een Lamborghini, schrijven een autobiografie en trekken naar Curaçao.
Zo ook onze nationale wielerheld.
Dat met die Lamborghini is niet goed gekomen. 'Het duurt een half uur voordat ik een parking vind. En sinds ik een ongeval heb gehad, zijn ze hem al zeven maanden aan het repareren. Elk stukje moet blijkbaar opnieuw gemaakt worden.'
Ook die autobiografie was maar een gedeeltelijk succes. 'Ik heb daar gewoon niet genoeg tijd in gestopt.' Kortom: 't is slordig geschreven, er staan fouten in en naar een literaire prijs kan hij fluiten. 'Ik verkocht er 18.000. Zelfs De Standaard verkoopt bijna vijf keer meer. Dagelijks.'
Rest nog Curaçao: zijn stranden, zijn zon en zijn wielerwedstrijd. Dat werd wél een succes. Tom kwam er ergens in het water een interessant meisje tegen met wie hij het heel goed kan vinden. 'Ze is heel volwassen in haar manier van denken. Meer nog dan ikzelf. Ik kan ongelooflijk goed met haar praten.' (Op de website van een Nederlandse krant schreef iemand: 'ah, praten: heet dat tegenwoordig zo?')
En voorts zegt Boonen nog: 'Ik bewonder dat ze zo zelfstandig is en als ik iemand bewonder, maakt het geslacht niet uit.' (De bijgevoegde foto's van het meisje terwijl ze uit de zee komt, tonen inderdaad een bewonderenswaardige zelfstandigheid.)
Maar terwijl iedereen blij is dat Wendy zwanger en Verhofstadt terug is, krijgt het liefdesgeluk van Tom Boonen minder applaus. Het leeftijdsverschil, meneer. Hij is elf jaar ouder dan zij. Bovendien is ze slechts 16.
Het Nieuwsblad heeft er, vanwege die leeftijd, een kinderpsycholoog bijgehaald die de nieuwe relatie nauwelijks een kans geeft. Zowat alle plagen van Egypte staan het jonge paar te wachten - van jaloezie tot (aaargh) persbelangstelling, van stukgeslagen dromen tot misbruik.
Gelukkig is de vader van het meisje nog niet in paniek en daar heeft Tom zelf voor gezorgd natuurlijk. 'Met de ouders van Sophie heb ik heel lang gepraat voor we eraan begonnen.' Het is jammer dat we niets extra's mogen vernemen over dat gesprek. We kunnen alleen denken: welke jongen gaat, voor hij het aanvraagt, eerst met de ouders praten?
Voor zover Tom en Sophie er iets aan hebben: onze zegen hebben ze.
Al blijven we wat lang kijken naar de foto van Tom en Sophie in het gezelschap van de blonde journaliste. Heeft Tom wel goed gekeken naar die Helena? En zou hij niet eerst met haar vader praten?
Bart Dobbelaere is redacteur van deze krant
DS, 07-12-2007