Onderwerp: Miss België
Enkele post bekijken
Oud 21st December 2004, 23:41
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Mss toch wat meer achtergrondinfo geven... Anders krijgt de vraag een nog hoger 'Laatste Nieuws'-gehalte...

Nieuwe Miss België is een vechter

Tatiana Silva Braga Tavares, de nieuwe Miss België is 19 en afkomstig van ouders van de Kaapverdische eilanden. Haar ouders scheidden toen ze amper één jaar oud was, haar moeder stierf toen ze zestien was, en sedertdien woont ze zelfstandig in Ukkel. ,,Ik ben daar hard door geworden, maar heb ook ingezien dat je van het leven moet genieten. ''

Sandra Joine, zelf Miss België in 1992 en kind uit een Belgisch-Afrikaans gezin, meent dat de nieuwe miss België bewijst dat België klaar is om de schoonheid van het multiculturele België te tonen. ,,Dat treft'', zegt Tatiana. ,,Ja, ik deed mee aan Miss België met maar één bedoeling: de eerste Miss België worden van buitenlandse afkomst en daarmee aantonen dat de multiculturele samenstelling van België niet noodzakelijk hoeft te leiden tot conflicten, maar veeleer een pluspunt van culturele diversiteit kan zijn.''

- In de voorbereiding van Miss België hebt u nauwelijks over uw familiale achtergrond gesproken.

Dat klopt. Mijn beide ouders zijn van Kaapverdische afkomst. Ik ben hier in België geboren en getogen. Ik voel me Belgisch. Toen ik één jaar oud was, zijn mijn ouders gescheiden, ik heb dat dus niet bewust meegemaakt. Tot mijn vijfde bleef mijn papa hier in Brussel wonen, en had ik nog regelmatig contact met hem. Daarna is hij teruggekeerd naar Kaapverdië, en ben ik bij mijn moeder opgegroeid. Maar ik ben mijn vader, die tandarts is, altijd blijven schrijven en ga er bijna elk jaar naartoe. Toen ik vijftien was kreeg mijn moeder borstkanker, een jaar later is ze overleden. Ik had toen de keuze: in een jongerentehuis opgroeien, of vervroegde meerderjarigheid krijgen en zelfstandig wonen. Ik koos voor het laatste. Ik leefde op een studentenkamer, kreeg een toelage van de staat, en kindergeld. Ik ben altijd blijven vechten. Ik heb niets te verbergen. Uit het eerste huwelijk van mama en papa heb ik een oudere broer en zus (38 en 37 jaar), en papa heeft uit een tweede relatie nog twee zonen, Yuri (18) en Alexandro (14). Ze hebben mij allemaal veel geholpen.

- U hebt nauwelijks campagne gevoerd, omdat u er geen geld voor had. U zei dat u verkozen wou worden vanwege wie u bent. Wie bent u?

Ik ben spontaan, dynamisch, zeer naturel, ik lach graag, ben zeer communicatief. En ook wel omwille van mijn schoonheid, ik ben tevreden met mezelf.

- Sommigen vonden u nogal zelfverzekerd en ietwat uit de hoogte overkomen.

Ik weet dat mensen dat denken. Van nature ben ik iemand die heel veel lacht, maar als ik bij officiële presentaties op een podium op hakken moet lopen, en er ook nog moet bij presenteren, moet ik mij zodanig concentreren dat ik niet meer kan lachen, en dan zie ik er inderdaad streng en zelfverzekerd uit. Maar dat is om mijn onzekerheid te verbergen.

- Uit een enquête blijkt dat Vlaams Belang sterker staat dan ooit.

Ik ken de politieke situatie onvoldoende om daar echt uitspraken over te doen. Maar ik denk dat de mensen op Vlaams Belang stemmen omdat ze schrik hebben dat de mensen uit andere culturen hun werk hier afnemen. Maar je moet niet bang zijn, je moet open staan voor de andere.

21/12/2004 (rtl)

©Copyright De Standaard