Enkele post bekijken
Oud 29th November 2007, 21:50
T_cools T_cools is offline
de cools

Een gezonde jaloezie is geen hinderpaal voor anderen. Het is een innerlijk gevoel dat uitgaat naar ofwel een bezit of prestatie die de ander meer heeft dan jij.
In bepaalde gevallen gaat de jaloerse persoon proberen dit te overtreffen bv met een betere prestatie. In dit geval kan je dit afdoen als competitiedrang en zo wordt het spannend (jaloezie is mss zeer sterk uitgedrukt, maar het zal wel ergens aanwezig zijn. Zolang je sportief blijft is dat voor mij geen probleem.)

Op liefdes vlak kan ik aannemen dat meisjes en jongens zich gevleid voelen, zeker in het begin van een relatie houden zij nog van deze dingen die hun liefde benadrukt, maar op een bepaald punt in de relatie weet je wat je aan elkaar hebt en heb je die drang naar bevestiging niet meer nodig. Ik ben er zeker van Wim dat jij dat gevoel van bevestiging in het prille begin ook zo hebt ervaren of toch op zijn minst een soort van bevestiging wilde. Dat is eigen aan prille liefde. Dit soort jaloezie/bevestiging gaat er na verloop van tijd wel uit.

Ik beschouw gezonde jaloezie als "gezond" wanneer er geen negatief effect naar anderen toe is veroorzaakt (zoals ruzie,...) dus de anderen ondervinden geen last van de jaloezie

groeten T
Met citaat antwoorden