Enkele post bekijken
Oud 29th November 2007, 09:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Niet alleen zijn dt-fouten op die manier onvermijdelijk.

Euhm, niet dus
Ik heb dat artikel ook gelezen. Slaat echt nergens op. Daarin doen ze uitschijnen dat dt een onoplosbaar probleem is. In het tweede artikel wordt er wél een goed punt aangehaal: het is gewoon een kwestie van attitude. Even je posts of taken nalezen op spelfouten kan dit perfect voorkomen.
En dat lln wel degelijk dt onder de knie kunnen krijgen, bewijzen mijn leerlingen van 4STW. Ik heb met hen 1u aan werkwoorden gewerkt en nu schrijft er geen enkele nog een fout! Maar ik heb het wel op mijn manier aangebracht en niet met al die domme regeltjes zoals die in het artikel aangehaald worden 'In het voorbeeld Word nu eens volwassen! moet je je ervan bewust zijn dat het ww in de gebiedende wijs staat en dat je dus de stam van het ww moet nemen om de juiste vorm te schrijven. Of je moet bewust de analogie kunnen maken met een zin als Kom eens hier! Bovendien is het telkens regels oproepen en toepassen in een spontane schrijfsituatie niet vol te houden".
Waarom moet dat toch zo moeilijk?
'Word nu eens volwassen!' wordt bij mij al jaren 'smurf eens hier'. Voila, geen t, probleem opgelost. In de tt komt er NOOIT een d bij. VD? zet even in de verleden tijd. Mijn lln waren verbaasd dat het zo eenvoudig was. Het enige probleem is het herkennen van deze tijden, maar ook dat is met een korte uitleg opgelost(betaald/t? --> hww erbij of niet? of vervang ook door smurfen --> gesmurft = vd).
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden